Utbildningssamordnare

Utbildningssamordnare

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Vill du vara en del i ett team av specialistfunktioner där vi, trots stora olikheter i uppdrag arbetar nära varandra och delar med oss av information, kunskap och erfarenheter?

Omvårdnadsförvaltningens arbete bygger på en gemensam värdegrund där trygghet är ett centralt begrepp i arbetet tillsammans med den enskilde kunden. För att möta ökande behov i samhället samt för att öka tryggheten för både målgrupper och medarbetare har omvårdnadsnämnden beslutat att sätta fokus på kompetensförsörjning och kompetensutveckling. För att hålla samman detta fokus söker vi nu dig som kan vara vår utbildningssamordnare.

Som utbildningssamordnare kommer du att ingå i omvårdnadsförvaltningens kvalitets- och utvecklingsenhet. Enhetens uppdrag är att på olika sätt bidra till att god kvalitet upprätthålls, internt och externt, inom omvårdnadsnämndens verksamhetsområden. På enheten arbetar för närvarande verksamhetsutvecklare, anhörigkurator och dietist.

ARBETSUPPGIFTER
Som utbildningssamordnare ansvarar du för att, på ett strukturerat och systematiskt sätt, hålla samman omvårdnadsnämndens arbete för att säkerställa kompetensförsörjning och kompetensutveckling.

Du har ett varierat arbete där du arbetar tillsammans med och nära många olika verksamhetsområden och yrkeskategorier. Uppdragen handlar om allt från att kartlägga befintlig kompetens i verksamheternas olika delar, samordna arbetet i att utarbeta kompetenskrav till att delta i arbetet med att utreda, definiera och eventuellt upphandla ett system som stödjer kompetenskartläggning och kompetensutveckling

Vi erbjuder ett mycket varierande och utvecklande arbete som samtidigt ställer stora krav på flexibilitet.

Exempel på arbetsuppgifter som ingår i tjänsten:

.Delta i arbetet med att utreda, definiera och eventuellt upphandla ett system som stödjer kompetenskartläggning och kompetensutbildning.
.Kartlägga befintlig kompetens i verksamheternas olika delar samt samordna arbetet i att utarbeta kompetenskrav.
.Samordna arbetet med framtagande av generella uppdragsbeskrivningar för verksamheternas olika roller.
.Identifiera behov av kompetensutveckling på individ- och gruppnivå (grund-, repetitions- och påfyllnadsnivå).
.Kartlägga och identifiera specifika kompetenser som finns eller som behöver finnas inom förvaltningen.
.Driva arbetet med att tillskapa och underhålla en kompetensförsörjningsplan.
.Ansöka, lägga plan och prognos gällande eventuella statsbidrag som innehåller kompetenshöjande medel.
.Bistå i utvalda delar av kompetensutvecklingsarbetet såsom t.ex. att ansvara för en digital utbildningskatalog och strategi för ombudsverksamhet samt att utveckla förvaltningens introduktion.

KVALIFIKATIONER
För rollen krävs

- Högskoleutbildning inom hälso- och sjukvårds-, socialtjänst- eller folkhälsoområdet, det pedagogiska området eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.

- Minst fem års erfarenhet i någon av ovanstående yrkesområden.

- Du har god kunskap om kommunens organisation, kvalitetskrav, lagar och förordningar.

- Du har också god datavana och är bekväm i att arbeta i olika system.

- Innehav av B-körkort.

Personliga egenskaper

I rollen är det viktigt att du har en hög personlig mognad samt förmåga att lyssna och sätta information i större sammanhang. Du har god analytisk förmåga och du ser möjligheter i förändring och identifierar både framgångsfaktorer och hinder. Vidare anser vi att du behöver vara pedagogisk med god förmåga att anpassa dig till olika situationer och personer. Det är av mycket stor vikt att du är duktig på att uttrycka dig väl i tal och skrift. 

Meriterande kvalifikationer

- Erfarenhet av projekt-, process- och förbättringsarbete, att leda i förändring

- Utbildning i och erfarenhet av kommunikationsmetodik

- Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation

ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tjänsten avser en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Kopior på betyg och intyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.

UPPLYSNINGAR

Maria Forsström, enhetschef, 023-822 50

FACKLIGA FÖRETRÄDARE

Kommunal, Larry Palmén Logren, 010 442 81 69

Akademikerförbundet SSR, Carina Renhuvud, 023-873 19, falukommun@mail.akademfv.se

Vision, Kristina Hedlöf, 023-82063

ÖVRIGT

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss
ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och
rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med
att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Arbetsplats

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 januari 2022
  • Ansök senast: 10 februari 2022

Liknande jobb


28 november 2023