Utbildningsstrateg - utveckla och genomför kompetenshöjande insatser

Arbetsbeskrivning

Sektionen för Kompetensutveckling, Regeringskansliets Arbetsgivar- och kompetensenhet, Förvaltningsavdelningen 


Har du arbetat med kompetensutveckling och vill arbeta operativt och strategiskt med utbildningar och andra kompetenshöjande insatser i en stor kunskapsintensiv organisation? Trivs du med att ha många kontakter och arbeta i ett tidvis högt tempo? Som medarbetare hos oss får du utmanande och varierande arbetsuppgifter som ställer krav på hög servicenivå och förmåga att leverera med kvalitet.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
RK Arbetsgivar- och kompetensenhet ansvarar för Regeringskansliets gemensamma arbetsgivar- och kompetensförsörjningsfrågor. Som utbildningsstrateg hos oss kommer du att ingå i ett team där man inom ramen för Kompetensutvecklingssektionens uppdrag självständigt planerar och genomför kompetenshöjande insatser som riktas till hela myndigheten. Det innebär att ansvara för bland annat behovs- och målgruppsanalys; utreda behov, kravställa, planera och ta fram samt genomföra och följa upp kompetensutvecklingsinsatser inom verksamhetsområden som enheten ansvarar för. I rollen ingår att vara huvudansvarig för insatser och att utbilda samt att identifiera och planera in föreläsare. Primärt fokus för denna funktion kommer att vara chefsutveckling. Du förväntas även att ta ansvar för upphandlade ramavtal och vid behov genomföra förstudie och upphandling av tjänst samt vara kontaktperson till vald leverantör. Deltagande i andra uppdrag inom enheten ingår också.

Din bakgrund
För att lyckas i rollen krävs flera års erfarenhet av att självständigt ha utvecklat, planerat och genomfört samt följt upp kompetensutvecklingsinsatser, varav minst två år med chefsutvecklingsinsatser. Du har en för arbetsuppgifterna relevant akademisk examen eller annan examen i kombination med för befattningen relevant arbetslivserfarenhet. Du har dokumenterad erfarenhet av arbete med vuxenlärande och handledning och har deltagit i eller självständigt drivit utvecklingsuppdrag inom chefsutveckling. Du har även kunskap om lärande i arbetslivet.

Det är en fördel om du har utbildning i projektledning och handledning och om du har erfarenhet av processledning för lednings- och chefsgrupper. Det är även meriterande om du har erfarenhet som ledare, erfarenhet av projektledning och av arbete med budget och verksamhetsplanering. Vidare är det meriterande med erfarenhet av arbete med digitalisering kopplat till kompetensutveckling samt erfarenhet av att ha arbetat inom offentlig sektor.

Dina egenskaper
Vi söker dig som är självgående och har god förmåga att samarbeta på alla nivåer och som trivs med att skapa och bibehålla goda relationer inom och utanför organisationen. Du har pedagogisk insikt, är lösningsfokuserad och har lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter. Vidare har du god kommunikativ förmåga samt uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska. I rollen behöver du även integritet och gott omdöme. Det är meriterande om du kan visa exempel på egna framtagna utvecklingsprogram och processledningsaktiviteter, kravställning, upplägg och genomförande.

Övrigt 
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Ãr du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Ingrid Eriksson som är sektionschef, på 08-405 45 91. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Anne-Li Westergren Nagy på 08-405 93 18. Fackliga kontaktpersoner är Jesper Svaren för Saco, Jan Wahlström för ST och Erik Wilhelmsson för Seko. De nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. 
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 23 mars 2018.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 2 mars 2018

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


16 april 2024

Learning & Development Lead

Learning & Development Lead

14 april 2024

14 april 2024