Utredare för utvärdering av kvalitet i hälso- och sjukvården

Arbetsbeskrivning

Socialstyrelsens uppdrag är att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Det är ett samhällsviktigt och engagerande arbete som ger möjlighet att bidra till utvecklingen inom välfärdsområdet. Socialstyrelsens analysavdelning kartlägger, följer upp, utvärderar, analyserar och prognosticerar utvecklingen inom hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst.

Vi söker nu tre kvalificerade utredare som vill arbeta med utvärdering och analys av hälso- och sjukvården, huvudsakligen med utgångspunkt i de nationella riktlinjerna och andra kunskapsstöd.

Tjänsterna är placerade på avdelningen för analys. På den aktuella enheten, hälso- och sjukvård och tandvård 1, har vi ett särskilt ansvar för att arbeta med indikatorer, målnivåer och utvärdering kopplat till nationella riktlinjer, screening och andra kunskapsstöd. Vi har även ett övergripande ansvar att tillsammans med övriga enheter på avdelningen svara för Socialstyrelsens samlade analysverksamhet genom att kartlägga och utvärdera vårdens och omsorgens innehåll, omfattning, kvalitet och effektivitet.

Vi söker dig som vill


• arbeta som projektledare
• utvärdera kvaliteten i hälso- och sjukvården
• leda och samverka med tvärprofessionella expertgrupper
• kommunicera resultaten såväl skriftligt som muntligt
• delta i enhetens arbete med metodutveckling
• delta i övriga uppgifter som förekommer på enheten och avdelningen.

Vi söker dig som har


• akademisk examen inom samhällsvetenskap eller annat relevant område
• erfarenhet av att leda projekt
• erfarenhet av uppföljning och utvärdering samt kunskap om dess metoder
• erfarenhet av att tolka och analysera statistiska underlag
• god kännedom och kunskap om verksamheter som rör hälso- och sjukvård
• god vana av rapportskrivning
• kunskap om indikatorer
• god vana av att hålla muntliga presentationer i olika sammanhang
• god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska.

Uppdraget kräver god samarbetsförmåga i kombination med förmåga att arbeta självständigt. Rollen kräver också att du är strukturerad och har god analysförmåga. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är även meriterande om du har


• erfarenhet från arbete i regionförvaltning eller liknande
• erfarenhet av arbete med liknande frågor på lokal eller nationell nivå
• kännedom om kommunal hälso- och sjukvård, tandvård samt socialtjänstens insatser.

Anställningsinformation

Anställningarna är tillsvidareanställningar med provanställning på 6 månader med placering på avdelningen för analys, enheten för hälso- och sjukvård och tandvård 1 i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare. 

Välkommen med din ansökan senast den 15 maj 2022. I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Anders Bengtsson. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Sofia Linden Falkenlöv. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Inför rekryteringsarbetet har Socialstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 april 2022
  • Ansök senast: 15 maj 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024