Utredare inom funktionsnedsättning och habilitering

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba på en intressant och dynamisk arbetsplats som befinner sig mitt i samhällsdebatten? Vi söker dig som vill arbeta med utredning och projektledning inom funktionshindersområdet, inriktning habilitering.

Som utredare kommer du att fungera som expert i frågor som rör funktionsnedsättning och habilitering, både internt på myndigheten såväl som externt med andra myndigheter och organisationer. Du kommer få möjlighet att samverka både med kunniga personer inom området och inom angränsande områden. Du kommer att delta i olika projekt, både som projektledare där du arbetar självständigt och leder arbetsgrupper, samt som projektmedarbetare i projekt där din specifika kompetens efterfrågas.

Arbetsuppgifterna består bland annat av att utveckla och förvalta kunskapsstöd för socialtjänsten. I rollen ingår även att besvara frågor från allmänheten och andra myndigheter. Som utredare bygger du relevanta nätverk både inom och utanför myndigheten och bidrar till goda dialoger och produktiv samverkan. Omvärldsbevakning är en viktig del i din roll och du håller dig uppdaterad om aktuell forskning inom ditt område.

Vi söker dig som har


• högskoleutbildning med relevans för ämnesområdet
• erfarenhet av projektledning
• dokumenterad utredarkompetens
• god sakkunskap om funktionsnedsättningar
• erfarenhet av arbete med habilitering och patienter med funktionsnedsättning
• erfarenhet av arbete inom myndighet i offentlig sektor, gärna regionalt/nationellt
• kunskaper om kommunikations- och kognitionssvårigheter
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

För att lyckas i uppdraget behöver du vara strukturerad, vilket innebär att du arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl, slutför det som påbörjats, håller deadlines och håller ordning på ditt arbetsmaterial. Du är initiativtagande och har förmågan att sätta igång aktiviteter mot ett önskat resultat samt kommer med förslag och idéer. Vidare är du bra på att samarbeta och skapa goda relationer internt och externt.

Det är meriterande om du


• är utbildad logoped, specialpedagog med vidareutbildning inom språk och kommunikation eller neuropsykolog med vidareutbildning inom språk och kommunikation
• har kunskap inom områdena språkutveckling, språkstörning samt ät- och sväljsvårigheter
• har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.

Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare på heltid med inledande provanställning om sex månader. Din tjänstetitel är utredare med placering på enheten för vägledning för socialtjänsten 3 i Stockholm.

Välkommen med din ansökan med bifogat CV senast måndagen den 12 december. I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Du behöver inte skicka in ett personligt brev, i stället ber vi dig svara på frågorna så utförligt som möjligt.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester, pension och möjlighet till distansarbete.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Magnus Wallinder. Om du har frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Hedvig Olsson. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 november 2022
  • Ansök senast: 12 december 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024