Utredare till enheten Uppföljning och kontroll, Förvaltningsavdelningen

Utredare till enheten Uppföljning och kontroll, Förvaltningsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Just nu händer mycket runt Arbetsförmedlingen. Men vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med partners och andra aktörer i hela landet. Du kan bidra! Välkommen att söka jobb hos oss!




Vill du vara med och bidra till att värna om välfärdssystemet? Nu söker vi dig som vill vara med i den fortsatta utvecklingen av Arbetsförmedlingens arbete mot felaktiga utbetalningar och välfärdsbrottslighet!

Enheten Uppföljning och kontroll tillhör Förvaltningsavdelningen och har ansvaret för att utforma och samordna myndighetens arbete mot felaktiga utbetalningar samt arbetar för att upptäcka, stoppa och förebygga bidragsbrott och bedrägerier mot välfärdssystemet.

Sektionen Urvalsanalys består idag av 13 medarbetare varav 8 arbetar som utredare. Nu söker vi ytterligare utredare.

Arbetsuppgifter
Du utreder ärenden vid misstanke om felaktiga utbetalningar och vid misstanke om brott skriver du en polisanmälan. Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Även om utredningarna till stor del sker självständigt stöttar ni i teamet varandra och utvecklar utredningsarbetet tillsammans. Det kan bli aktuellt med deltagande i förhör och/eller att vittna vid rättegång.

Du samverkar med andra myndigheter i frågor som rör bidragsbrott och bedrägerier. Du kommer att arbeta med ärenden med anknytning till den myndighetsgemensamma satsningen mot organiserad brottslighet. Du kommer även att delta i utvecklingen av myndighetens arbete att upptäcka och förebygga felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier genom exempelvis intern tvärfunktionell samverkan och att bidra i statliga utredningar.

Tjänsteresor kan förekomma.

Kvalifikationer

- Högskoleexamen om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system) företrädesvis inom ekonomi eller juridik, eller erfarenheter/kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer likvärdiga.
- Erfarenhet av utredning av felaktiga utbetalningar och välfärdsbrottslighet eller likande utredningsarbete inom offentlig verksamhet.
- Extra meriterande om du har erfarenhet från Arbetsförmedlingens arbete i samverkan mot organiserad brottslighet.

Vi söker dig som

- Har god förmåga att arbeta och skriva strukturerat och metodiskt.
- Kan tolka och tillämpa befintliga regelverk och avgöranden.
- Har god analytisk förmåga.
- Har stor drivkraft och förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp.
- Är kommunikativ och har lätt för skapa förtroendefulla och långsiktiga relationer med människor i din omgivning.
- Vill delta i myndighetens arbete med att utveckla och motverka felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten för tjänsten.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Solna eller Falun. Tillträde enligt överenskommelse. För dig som inte är anställd i myndigheten tillämpas sex månaders provanställning.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 

Eftersom befattningen är säkerhetsskyddsklassad enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer du att bli föremål för registerkontroll. Det innebär bland annat att du måste vara svensk medborgare för att kunna få tjänsten. 

Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt diarienummer Af-2020/0018 8700 senast 27 april 2020. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du beskriver varför du söker tjänsten och vad du vill bidra med.

Kontaktpersoner
Sektionschef Caroline Handfast, 010-486 04 85
ST Anna Rofelt, 010-486 30 82
Saco-S Sofia Gustafsson, 010-488 67 68
SEKO Sara Sakhnini, 010-488 60 82
HR-partner Lena Bröderman, 010-487 41 03



Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Förvaltningsavdelningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 april 2020
  • Ansök senast: 27 april 2020

Liknande jobb


21 maj 2024

Handläggare med inriktning mark- och fastighetsförvaltning

21 maj 2024

Teamledare till nationellt servicecenter i Norrköping

Teamledare till nationellt servicecenter i Norrköping

21 maj 2024

Utvecklingssamordnare Barn och ungas hälsa 

17 maj 2024