Utredare till Statsbidragsenheten

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Myndigheten ger statsbidrag till skolhuvudmän, folkhögskolor,
utbildningsanordnare och i vissa fall individer för att ge likvärdiga förutsättningar för personer med funktionsnedsättning att studera och delta i samhällslivet. Ofta kombineras statsbidrag med andra insatser från myndigheten. Hanteringen av statsbidrag styrs av förordningar och myndighetens regleringsbrev. Enheten har ett tiotal medarbetare som är placerade på olika kontor i landet vilket innebär att enhetschefen utövar ledarskap på distans.

Placering: Härnösand (beroende på sökandes kompetens kan placering i Stockholm komma ifråga)


ARBETSUPPGIFTER
Som utredare på Statsbidragsavdelningen arbetar du med handläggning av ärenden i tät samverkan med dina kollegor. Att handlägga statsbidrag innebär att informera, bedöma, granska, utveckla och följa upp inom det område som statsbidraget gäller. Arbetet innebär många kontakter med både sökanden, utbildningsanordnare och myndigheter. Vi arbetar huvudsakligen på distans och med digitala möten. Resor ingår i mindre omfattning i tjänsten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- examen från högskola eller universitet i statsvetenskap, ekonomi, pedagogik, juridik eller annat område som är relevant för Statsbidragsenheten och SPSM

Vi lägger vikt vid dina fem senaste års arbetslivserfarenhet och kompetensutveckling som vi bedömer relevant för tjänsten och som kompletterar den kompetens vi har i vårt team.

Som person är du prestigelös, med en god förmåga att söka lösningar, självständigt och tillsammans med andra. Du har lätt för att se helheten och har en förmåga att prioritera. Du är ansvarstagande och agerar när det behövs. Du är nyfiken och villig att utveckla nya förmågor. Du är bra på att kommunicera och har en hög förmåga att skapa engagemang och drivkraft genom din tilltro till kollegors kompetens. Du trivs med att presentera i mindre och större sammanhang. Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av arbete med bidragshantering
- erfarenhet av uppföljning och utvärdering
- erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling
- arbete inom statlig eller annan offentlig förvaltning
- kunskaper om och erfarenheter av funktionshinder- och utbildningsområdet
- erfarenhet av projektarbete


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


31 maj 2024

31 maj 2024

Utvecklingsledare inom civilsamhället

Utvecklingsledare inom civilsamhället

31 maj 2024