Utredare till Statsbidragsenheten på SPSM

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning.

Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också specialskolor, fördelar stadsbidrag och utvecklar läromedel.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Den grundläggande utgångspunkten för din yrkesroll är vår gemensamma statliga värdegrund som bygger på demokratiska principer. Som statsanställd arbetar du dessutom på medborgarnas uppdrag.

Myndigheten fördelar statsbidrag till skolhuvudmän, folkhögskolor, utbildningsanordnare och i vissa fall individer för att ge likvärdiga förutsättningar för personer med funktionsnedsättning att studera och delta i samhällslivet. Hanteringen av statsbidrag styrs av förordningar och myndighetens regleringsbrev. Enheten har ett tiotal medarbetare som är placerade i Stockholm, Härnösand och Umeå vilket innebär att enhetschefen utövar ledarskap på distans. Den tilltänkta placeringsorten för denna tjänst kan bli Härnösand eller Stockholm.

ARBETSUPPGIFTER
Som utredare på Statsbidragsenheten arbetar du i huvudsak med handläggning av ärenden i tät samverkan med dina kollegor i teamet. Att handlägga statsbidrag innebär att informera, bedöma, granska och följa upp inom ett eller flera statsbidrag. En stor del av handläggningen utgörs av administrativt arbete och mycket av arbetet sker i det systemstöd som finns på myndigheten. Uppföljning, analys och utveckling av våra olika statsbidrag utgör en viss del av tjänsten men det varierar under året och mellan de bidrag som vi administrerar. I flera av våra bidrag innebär handläggningen att vi hanterar stora mängder data, arbete med digitala databaser, förteckningar, digitala formulär och beräkningar i Excel, samt analysera och kvalitetssäkra dataunderlag. Du förväntas också bidra till att utveckla statsbidragshandläggningen genom att ta fram nya arbetssätt och rutiner för att öka digitalisering och effektivisering av handläggningen.

Arbetet innebär kontakter med både sökanden, utbildningsanordnare och andra myndigheter. Eftersom enhetens medarbetare sitter utspridda på olika orter så sker en stor del av arbetet i digitala möten. Tjänsten kan också innebära intern samverkan och samordning mellan olika delar av verksamhetsområdet. I myndigheten finns möjlighet till överenskommelse om distansarbete, vilket innebär att hemarbete kan beviljas upp till 50 procent av arbetstiden om verksamheten tillåter. Resor ingår i mindre utsträckning.

KVALIFIKATIONER
• examen från högskola eller universitet i samhällsvetenskaplig inriktning eller annat område som är relevant för Statsbidragsenheten och SPSM.
• Erfarenhet minst 2 år inom handläggning inom statlig eller annan offentlig förvaltning.
• goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel,
• mycket god språklig förmåga och vana av att uttrycka sig skriftligt på svenska

Vi lägger vikt vid dina fem senaste års arbetslivserfarenhet och kompetensutveckling som vi bedömer relevant för tjänsten och som kompletterar den kompetens vi har i vårt team. Som person är du prestigelös, noggrann med en god förmåga att söka lösningar tillsammans med andra på enheten och inom verksamhetsområdet. Du är ansvarstagande, uppskattar utveckling och förändring. Du trivs med att kommunicera med andra och har lätt att engagera dig i nya utmaningar. Du trivs med att presentera i mindre och större sammanhang både i fysiska och digitala möten. Du trivs med att presentera underlag i mindre och större sammanhang. Du är självgående, kan planera och ta egna initiativ samt samarbeta tillsammans med gruppen.

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av uppföljning och utvärdering av insatser. Gärna kompetens gällande kvalitativa och kvantitativa datainsamlingar, analys och sammanställa resultat och text
• kunskaper om och erfarenheter av funktionshinder- och utbildningsområdet
• erfarenhet av systemutveckling och kravställan

ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. Provanställning på sex månader kommer att tillämpas.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Programme Manager at the Dag Hammarskjöld Foundation

Programme Manager at the Dag Hammarskjöld Foundation

31 oktober 2024

Samordnare exportkontoll & compliance

Samordnare exportkontoll & compliance

31 oktober 2024

Teamledare till förvaltningsprocessenhet 2 i Göteborg

Teamledare till förvaltningsprocessenhet 2 i Göteborg

29 oktober 2024