Utredare/kommunsekreterare

Utredare/kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Administrativa avdelningen

Vill du med din kunskap och erfarenhet vara med och bidra till en kvalitativ och effektiv ärendeberedning? Har du erfarenhet av utredningsarbete och har ett stort intresse för samhällsfrågor? Då kan du vara den vi söker!

Under 2024 genomförs val till Europaparlamentet vilket engagerar stadskontorets medarbetare på flera sätt. Det gör att vi behöver göra en förstärkning inom analys- och hållbarhetsavdelningen och administrativa avdelningen. I rollen som utredare/kommunsekreterare kommer du arbeta för båda avdelningarna dels som utredare inom analys- och hållbarhetsavdelningen, dels som kommunsekreterare inom administrativa avdelningen. Den exakta inriktningen för tjänsten beror delvis på din kompetens och erfarenhet.

Som utredare hos oss kommer du att arbeta med utredningar och utvärderingar inom olika områden som är av betydelse för kommunal verksamhet och kommunens utveckling. I din roll ingår även att för stadskontorets räkning svara på betänkanden och motioner.

Som kommunsekreterare får du ett omväxlande arbete med goda möjligheter till personlig utveckling. Arbetet innebär att sammanställa kallelser, ge stöd till förtroendevalda före, under och efter sammanträden samt att ta fram underlag för det slutliga protokollet.

Din kompetens
För att trivas hos oss behöver du ha en god analytisk förmåga. Du är noggrann och tar ansvar för din uppgift samt planerar och prioriterar ditt arbete för att hålla uppsatta tidsramar. Du har lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och kommunicerar och arbetar bra tillsammans med andra. I uppdraget behöver du ha en god förmåga att göra korrekta avvägningar och prioriteringar samt väga samman komplex information.

Du har en examen från högskola eller universitet med samhällsvetenskaplig inriktning. Du har goda datakunskaper, främst inom Office-paketet. Det är meriterande om du har erfarenhet av utredningsarbete eller nämndadministration samt är förtrogen med att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Tjänsten kräver att du kan uttrycka dig och förstå svenska väl, i både tal och skrift.

Om oss
Administrativa avdelningen ansvarar för kansliverksamhet, stadsarkiv, juristfunktion, överförmyndarnämndens kansli, dataskydd (GDPR) samt informationssäkerhet.

Analys- och hållbarhetsavdelningen ansvarar för hållbarhetsfrågor, internationell samverkan, konsumentrådgivning, energi- och klimatrådgivning samt statistik och utredningar.

Övrigt
Tjänsten är ett vikariat under 2024 med eventuell möjlighet till förlängning.

Vänta inte med att skicka din ansökan då urval och intervjuer kan ske löpande.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna Frida Hammar, administrativ chef, 036-10 55 46 eller Andreas Zeidlitz, analys- och hållbarhetschef, 036-10 57 30.
Kontaktuppgifter till fackliga företrädare (https://www.jonkoping.se/fackligastk)

Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jönköpings kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 november 2023
  • Ansök senast: 20 november 2023

Besöksadress

Västra Storgatan 16
None

Postadress

Västra Storgatan 16
Jönköping, 55189

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024