Utredningsadministratör till Polisen i Lund

Utredningsadministratör till Polisen i Lund

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten i Region Syd behöver utöka våra team som arbetar med att utreda brott mot särskilt utsatta brottsoffer. Vi söker därför dig som har erfarenhet av att arbeta som administratör och nu är redo för en ny utmaning som administratör på utredningssektionen i Polisområde Södra Skåne med placering i områdets grupper för utredning av brott i nära relation (BINR). Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Syd har cirka 4500 medarbetare. Regionen består av fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. Inom respektive polisområde finns lokalpolisområden, polisområdeskansli, utredningssektion/er och sektion för utredningsjourverksamhet. Här finns mer information om hur det är att jobba inom polisen https://polisen.se/om-polisen/jobba-hos-polisen/ .

I polisområde södra Skåne arbetar cirka 650 medarbetare. Polisområdet består av de fem lokalpolisområdena Eslöv, Ystad, Trelleborg, Kävlinge och Lund samt tre områdesgemensamma sektioner; utredningssektionen, utredningsjourssektionen och polisområdeskansliet. Utredningssektionen består av medarbetare som för närvarande arbetar på tre orter i polisområdet; Ystad, Trelleborg och Lund. Verksamheten består av beslag, spaning samt utredning av brott i nära relation och grova brott.

På Utredningssektionen hanteras de brott som enligt brottskatalogen ska hanteras på polisområdesnivå såsom brott i nära relation mot såväl vuxen som barn, sexualbrott och grova våldsbrott. Hantering av frihetsberövade är vanligt förekommande vilket periodvis kräver korta handläggningstider och arbete under tidspress m.m. Utredningssektionen har ansvar över hela polisområdet och medarbetare på flera orter.

ARBETSUPPGIFTER
Det huvudsakliga uppdraget är att vara en viktig länk i utredningsverksamheten genom att sköta de administrativa arbetsuppgifter som verksamheten kräver. Detta innefattar bland annat att bistå gruppchefer, förundersökningsledare och utredare med beredande arbetsuppgifter såsom att hämta in underlag från sjukvården, banker och försäkringsbolag, att hantera anmälningar och informationsutbyte till andra myndigheter och till kommuner. Utöver detta tillkommer att kvalitetssäkra, koppla och tillföra uppgifter och beslut i ärenden, transkribera förhör, arbeta med registervård, diarieföring och arkivering samt bokningar och koordineringar av förhör. Dessutom ska du som administratör vara ett stöd vid redovisning av förundersökningar samt andra i utredningsarbetet förekommande stödjande arbetsuppgifter.
Du arbetar främst i polisens olika IT-system och det förekommer även inslag av manuellt pappersarbete. Vi förutsätter att du är van att arbeta med dator som främsta arbetsverktyg.

Arbetsuppgifterna är varierande och kräver att man har förmåga att självständigt lägga upp sitt arbete utefter de prioriteringar som råder inom området. Du är villig att genomgå utbildning och fortbildning inom angivna arbetsuppgifter.

I utredningsverksamheten kan du komma att arbeta i komplexa ärenden som kan innehålla stötande eller obehagligt material. Uppdraget gör att du bl.a. tar del av detaljerad information i brottsutredningar och förutsätter förståelse för och förmåga att hantera uppgifter med skyddsvärde.


KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som:

• Avslutad gymnasial utbildning
• Erfarenhet av arbete som administratör
• Goda språkkunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift
• B-körkort för bil med manuell växel


Meriterande
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:

• Erfarenhet av arbete i en administrativ funktion inom Polismyndigheten inom utredningsverksamhet.
• Erfarenhet av arbete i en administrativ funktion inom annan brottsutredande myndighet.
• Erfarenhet som administratör från offentlig verksamhet, t.ex. statlig eller kommunal
• Kunskaper inom förvaltningsrätt och/eller inom offentlighets- och sekretesslagstiftning.


Personliga egenskaper
En förutsättning för att klara arbetsuppgifterna är att du:

• Är strukturerad - håller deadlines, arbetar effektivt och är noggrann även under tidspress.
•Samarbetsförmåga - arbetar bra med andra såväl kollegor som samarbetspartners.
• Är initiativtagande - ser vad som behöver göras och får verkstad i uppdragen.
• Är flexibel - förmåga att prioritera och ställa om när omgivningen kräver det.
• Relationsskapande - tar ansvar för och är tillmötesgående och underhåller goda relationer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Lund
Arbetstid: Dagtid, flextid. Hänvisning till Polisens arbetstidsavtal ASA/Polis 5 § och 7 §.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Administratör/administratör utredning, Polisområde Södra Skåne

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den xx 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet ber vi dig kontakta ansvarig HR-konsult, Johanna Jarbo, för vidare hantering.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

HR Sara Bülow
010-5615788
Ansvarig chef Monica Nebelius
010-5615763
Johan Mangbo
114 14
HR (Information om rekryteringsprocessen) Sara Bülow
010-5615788
HR Konsult (Information om rekryteringsprocessen) Lars Olsson
010-561 35 23
Regionchef (Information om uppdraget) Annika Stenberg

Vill du veta mera om anställningen är du välkomm

Upplysningar om rekryteringsprocessen lämnas av

Sektionschef Pär Lidehäll
010-56 151 42
HR-partner Åsa Ackered
010-56 151 51

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 43 20590 Malmö
None

Postadress

Storgatan 43
Malmö, 20590

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023