Utredningssekreterare

Utredningssekreterare

Arbetsbeskrivning

Beskrivning
Välkommen till Lidköping, nominerad till årets superkommun!


Vi söker en ny kollega som utredningssekreterare till kansliet på kommunledningskontoret.

Här finns en spännande arbetsplats med höga ambitioner, många härliga kollegor och intressanta arbetsuppgifter som avlöser varandra i ett högt tempo! Lidköpings kommun står mitt i ett aktivt utvecklingsarbete kring såväl arbetssätt som organisering. Ett av utvecklingsområdena är våra administrativa processer i vid mening. Du kommer vara en viktig del i att forma detta arbete. Hos oss kommer du som har ett genuint och brinnande intresse för administrativa frågor att trivas.

Kansliet består idag av 9 medarbetare med samlat ansvar för kommunens övergripande hantering av information och ärendeberedning för politiskt beslutsfattande. Enheten tillhör Kommunledningsförvaltningen, vars samlade uppgift är att ge stöd till kommundirektör och den politiska ledningen.

Arbetsuppgifter
Du kommer att vara sekreterare till kommunens revision och stödja både lekmanna- och fackmannarevisorer i deras viktiga uppdrag att granska den kommunala verksamheten. Du deltar i och hanterar revisionens möten och ger ett löpande administrativt stöd.

Du kommer också att arbeta med hantering av dokumenthantering och registratur. Det gör du genom att genom att sköta registrering av allmänna handlingar men också genom att vara med och att utveckla processerna inom området.

Tjänsten kombineras också med handläggnings- och utredningsuppdrag i de ärenden som rör sig inom kansliets ansvarsområde.

Du deltar och bidrar aktivt i kansliets utvecklings- och förbättringsarbete och är intresserad av att utveckla arbetsrutiner och processer. Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete i en verksamhet som kombinerar hög kompetens med en vilja att ständigt utvecklas. Vi vill att du som anställd växer och utvecklas i just din roll och på så vis hjälper oss som kommun att växa. Därför uppmuntrar vi till kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte med andra kommuner och verksamhetsområden.



Kvalifikationer
Du har högskoleutbildning inom statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan högskoleutbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har kunskap om kommunalrätt och annan offentlig rätt och har förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Du har en god digital förmåga och goda språkliga och kommunikativa förmågor, både muntligen och skriftligen. Du har också goda kunskaper och är intresserad av lagstiftningen som styr kommunens verksamheter. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation och har erfarenhet av moderna ärende- och dokumenthanteringssystem. Vi ser att du är en person med idéer och nytänkande samt har en positiv grundsyn. Du är lösningsorienterad och kan prioritera rätt saker även under perioder med arbetstoppar. Som person är du serviceinriktad, självgående, flexibel, ansvarstagande, kvalitetsmedveten och har en analytisk förmåga. Struktur, ordning och reda är en självklarhet för dig. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Intervjuer kan komma att ske löpande.

 




Om arbetsgivaren

Det vi gör är viktigt för många, på flera sätt alla dygnets timmar, året om.


Lidköping är en vacker stad som ligger vid Vänerns södra strand. Vi gör det bästa här och nu, samtidigt har vi siktet inställt på att utveckla och planera för framtidens hållbara Lidköping. En resa vi gör tillsammans med dem vi är till för och som vi vill ska präglas av engagemang och modet att testa nytt. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad för medborgaren, företagaren, föreningen och de som besöker Lidköping. Du har dessutom stora möjligheter att utvecklas inom ditt yrke. Inkludering och mångfald är lika självklart för oss som för dig.


Nu behöver vi bli fler – varmt välkommen du med till Lidköping vid Vänern.


Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss på Lidköpings kommun? Gå in på http://www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!


Lidköpings kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar en knapp längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lidköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 maj 2023
  • Ansök senast: 12 juni 2023

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023