Utredningssekreterare, Projektanställning för stödpersonsprocessen

Arbetsbeskrivning

Patientnämndernas kansli har som uppgift att stödja de fyra patientnämnderna i Västra Götalandsregionen. Kansliets viktigaste uppgift är att stödja och hjälpa enskilda patienter samt bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet i hälso- och sjukvården. Kontor finns i Mariestad, Göteborg, Borås och Uddevalla.



Till nämndernas uppgift hör också att rekrytera, utbilda och förordna stödpersoner till patienter som vårdas enligt tvångslagstiftning inom Hälso- och sjukvården.

Lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT), Lagen om rättspsykiatrisk vård (LRV) eller enligt Smittskyddslagen.

Till patientnämndernas kansli söker vi nu en utredningssekreterare med ansvar för stödpersonsprocessen. Efter utvecklingsarbete inom patientnämndernas kansli har en standardiserad process fastställts för att kvalitetssäkra, effektivisera och samordna stödpersonsverksamheten.

Uppdraget innebär att implementera processen i sin helhet, fortsatt utveckling i dess olika delar och aktiviteter samt skapa praxis kring stödpersonsuppdraget inom PNK i ett kansligemensamt VGR perspektiv och för samtliga nämnder. Utmärkande är administrativa och standardiserad uppgifter som kräver struktur, korrekthet och beslutsförmåga men även samverkan och kommunikation i alla former. Utvärdering skall göras efter projektperiodens slut med betoning på likabehandling och kundnytta.

Arbetsuppgifter:

- Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av att handlägga stödpersonsanmälningar och förordna stödpersoner till tvångsvårdade patienter inom VGR. Information och kommunikation med berörda inom vården.
- Du planerar, rekryterar och utbildar stödpersoner samt administrerar pågående uppdrag. Planerar och genomför löpande stöd och utbildningsaktiviteter till stödpersoner.
- Du ansvarar och är drivande i stödpersonsprocessens utvecklingsfrågor, analysarbete och dess övriga administrativa frågor och uppgifter. Du planerar hur och utvärderar stödpersonsverksamheten.
- Du redovisar löpande resultat och erfarenheter från stödpersonsverksamheten och är föredragande inför nämnderna.
- Du planerar och genomför informationsinsatser om stödpersonsverksamheten till allmänheten, hälso- och sjukvårdspersonal samt andra berörda.

Kvalifikationer:

- Högskoleutbildning i något yrke som finns representerat inom hälso- och sjukvården.
- Administrativa kunskaper och erfarenheter inom handläggning, personal och ekonomifrågor.
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt en god förmåga att kommunicera.
- Förmåga att hantera olika IT-verktyg och applikationer.
- Kunskap och erfarenhet av utvecklings- utrednings- och analysarbete.

Meriterande är erfarenhet av liknande arbetsuppgifter samt projekt- och utvecklingsarbete. Arbete i offentlig förvaltning i en politiskt styrd organisation. Meriterande är yrkeserfarenhet av psykiatrisk vård och kunskap om psykiatrisk sjukdom samt förutsättningar gällande tvångsvård. Körkort B.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet såsom god samverkansförmåga, människokännedom, flexibilitet, initiativförmåga, samt ett serviceinriktat och positivt förhållningssätt.

Övrigt
Resor inom VGR förekommer i tjänsten.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten.






Om Västra Götalandsregionen
Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Läs om våra gemensamma värderingar och Personalvision 2021 på http://www.vgregion.se/PV2021

Ansökan
Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal

Kontaktpersoner på detta företaget

Förvaltningschef Yvonne Tellskog
tfn 010-441 04 95,
Förvaltningsjurist Mona-Lisa Dahlberg
tfn 010-441 20 09
Utredningssekr Margareta Nygårds
tfn 010-441 20 06
Utredningssekr Margareta Lönn
tfn 010-441 36 02
Yvonne Tellskog, förvaltningschef
010-441 04 95, v. 26-27
Mona-Lisa Dahlberg, förvaltningsjurist
010-441 20 09, v.28-30
Petter Wrenne, nämndsekreterare
010-441 20 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Patientnämndernas kansli Mariestad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast lön
  • 100% t.o.m. 2015-12-31. Tillträde: 2014-10-01 eller enligt överenskommelse visstidsanställning
  • Publicerat: 1 juli 2014

Besöksadress

Diariet, Regionens Hus
None

Postadress

Diariet, Regionens Hus
Mariestad, 54287

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023