Utskottshandläggare till justitieutskottet

Utskottshandläggare till justitieutskottet

Arbetsbeskrivning

Söker du ett unikt arbete där du kan bidra med dina kunskaper och erfarenheter inom EU-området? Då kan det här vara något för dig.


Dina arbetsuppgifter
Vid justitieutskottets kansli deltar du i det löpande arbetet. Det innebär bl.a. att följa utvecklingen på utskottets område, ta fram underlag och upprätta promemorior. En stor del av arbetsuppgifterna rör EU-frågor, bl.a. att hantera inkomna dokument och sammanställa underlag inför utskottets informationstillfällen och överläggningar med regeringen. I viss utsträckning ingår det att föredra ärenden och upprätta förslag till betänkanden, utlåtanden och yttranden. Andra uppgifter är att planera för och handlägga utskottets möten, besök, resor och konferenser. Du biträder även vid planering och genomförande av utskotts­sammanträden och vid ärendehanteringen i övrigt. Du ska vara beredd att kunna utföra såväl administrativa som mer fackmässiga arbetsuppgifter, en del rutinbetonade, andra mer kvalificerade. I uppgifterna ingår även att biträda civilutskottets kansli.

Justitieutskottets beredningsområden är att hantera ärenden om bl.a. domstolsväsendet, åklagarväsendet, polisväsendet och kriminalvården samt ärenden som rör brottsbalken och rättegångsbalken och lagar som ersätter eller har ett nära samband med dessa balkar. Justitieutskottet ingår i utskottsavdelningen, som består av totalt 15 utskott, EU-nämndens kansli och ett utvärderings- och forskningssekretariat.

Dina kvalifikationer
Du har akademisk examen med företrädesvis juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning samt erfarenhet av arbete med EU-frågor. Du har även goda it-kunskaper. Aktuell erfarenhet av arbete i Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet eller någon annan del av den statliga förvaltningen är meriterande. Kunskaper inom utskottets beredningsområde är också meriterande. Arbetet kräver att du kan formulera dig väl i tal och skrift samt att du har goda kunskaper i engelska.

Du har integritet, är noggrann och har förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter. Vidare kan du arbeta både självständigt och i grupp, tidvis under tidspress. Kansliet är en liten enhet och arbetet utförs i nära samarbete med kollegorna. Det är därför viktigt att du trivs i en mindre grupp och har god samarbetsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, särskilt din förmåga att samarbeta och kommunicera.

Anställningen är tidsbegränsad till och med den 30 juni 2022 men kan eventuellt komma att förlängas.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.

Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid. 


• Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
• Omfattning: Heltid

Ansök via www.riksdagen.se, senast den 19 december.
Referensnummer: 785-2021/22

Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber
sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband
med denna annons.

Kontakta oss 


Thomas Lindstam, kanslichef, 08-786 51 27



Fackliga representanter

• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00


Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Kontaktpersoner på detta företaget

Margareta Hjorth
08-786 48 78
Livia Spada
08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund
08-786 40 00
Lars Vestberg
08-786 40 00
Kari Hasselberg, kanslichef
08-786 58 97
Thomas Larue
08-786 40 00
Anna-Lena Hultgård Sancini
08-786 68 55
sektionschef Ann Zetterqvist
08-786 42 08
Sektionschef Chaline Boije Lindhe
08-786 65 12
chefsjurist Lars Seger
08-786 63 86

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksdagsförvaltningen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 december 2021
  • Ansök senast: 19 december 2021

Besöksadress

10012 STOCKHOLM
None

Postadress

None
STOCKHOLM, 10012

Liknande jobb


Handläggare restaurering av våtmarker

Handläggare restaurering av våtmarker

15 april 2024