Utvecklingsledare Nämnd

Utvecklingsledare Nämnd

Arbetsbeskrivning

Stadsmiljöförvaltningen har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet. Vi arbetar för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden. Förvaltningen äger och förvaltar spårvagnsnätet i Göteborg. På förvaltningen arbetar cirka 900 personer.

Stadsmiljöförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningar som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv.

ARBETSUPPGIFTER
Till enheten för Kund- och ärendehantering söker vi nu en utvecklingsledare nämnd att vara med i vårt arbete att utveckla de förvaltningscentrala stödprocesserna runt ärendehantering och beslutsfattande.

Enheten för kund- och ärendehantering är organisatoriskt placerad under avdelningen för utveckling och styrning, en av förvaltningens centrala stödavdelningar och ansvarar för informationsförvaltning, ärendehantering, nämndadministration, delegation och kundärendehantering. På enheten arbetar idag 13 medarbetare i roller som utvecklingsledare, nämndsekreterare, kundkoordinatorer, ärendecontrollers och arkivarier.

Arbetet som utvecklingsledare nämnd har sin utgångspunkt i offentligrättsliga frågor. Som utvecklingsledare nämnd förväntas du stödja nämndens och förvaltningens arbete genom att säkerställa att nämnden får professionellt beredda beslutsunderlag, i rätt tid och kan genomföra sina möten på ett bra sätt.

Du kommer arbeta i team tillsammans med nämndsekreterare och utvecklingsledare med att kvalitetssäkra och utveckla processer och rutiner kring bla handläggning av ärenden, formulering av beslutsunderlag, beslutsfattande på delegation. Du vägleder och rådger i frågor som handlar om kommunalt beslutsfattande, delegation, verkställighet mm. Du har också som ansvarsområde att höja förvaltningens kompetens inom ärendehantering med fokus på förberedelse inför nämndens beslutfattande samt skapa förutsättningar för och utvecklande av administrativa processer för att stötta ledning och övrig personal i handläggning av ärenden och beslutsfattande i nämnd eller på delegation. I tjänsten ingår att vid behov inträda i rollen som nämndsekreterare vid nämndens sammanträden.

Arbetet är i viss mån självständigt men kräver ett stort mått av samverkan inom enheten och avdelningen och med de olika verksamheterna i organisationen. Du kommunicerar med ledningsgrupp, nämndledamöter, enhetschefer och handläggare i förvaltningen samt med övriga förvaltningar och bolag. Din närmsta chef är enhetschef för kund- och ärendehanteringsenheten, men i förekommande fall svarar du direkt mot förvaltningsdirektör samt avdelningschef utveckling- och styrning.

Tjänsten kan innebära visst oregelbundet arbete, där kvällstid kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller juridik. För att lyckas i rollen krävs att du har minst tre års erfarenhet av motsvarande arbete som nämnd- eller utskottssekreterare eller motsvarande samt stor kunskap om kommunal förvaltning och politisk styrning. Du har goda kunskaper i sammanträdesteknik, mötesformalia och den juridik som styr formerna för en kommunal nämnds arbete och beslutsfattande. Du skall ha god kunskap om och erfarenhet av innebörden av beslutsfattande på delegation och dess villkor.

Befattningen kräver också att du har erfarenhet av ärenderegistrering och sammanträdeshantering i ärendehanteringssystem, tex Platina, Ciceron el dyl samt goda kunskaper i Officepaketet. Har du erfarenhet av ärenderegistrering och sammanträdeshantering i ärendehanteringssystemet Ciceron ses det som meriterande, men är inget krav.

Då rollen innebär att kvalitetssäkra nämndprocessen och nämndens sammanträden bör du vara trygg i din yrkesroll, kunna vägleda chefer och handläggare i processen samt ha modet att styra in men också styra bort frågor och ärenden. Du är van att kommunicera sakligt med den politiska ledningen och förstår förutsättningarna för nämnden beslutsfattande.

Som person har du integritet, ett gott omdöme och ett högt säkerhetsmedvetande. Att vara flexibel och kunna prioritera är viktigt för att trivas i rollen parallellt med förmågan att kunna strukturera och arbeta målinriktat. Du har förmåga att ta initiativ och arbeta självständigt, men måste tycka om att jobba tillsammans med andra och vara medskapande. Eftersom tjänsten till stor del innebär en konsultativ roll måste du ha lätt för att skapa relationer, tycka om att tala inför andra, ge tydliga instruktioner samt gilla att vara problemlösare.

Tjänsten är tillsvidareanställning på 100%.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
För den här tjänsten ges ej möjlighet att komplettera med personligt brev.
Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid (undantag på vissa avdelningar), friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag.
Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/stadsmiljo-goteborgs-stad/

Sammanfattning

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024