Utvecklingsledare till avdelningen för funktionsstöd, LSS

Utvecklingsledare till avdelningen för funktionsstöd, LSS

Arbetsbeskrivning

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

Socialförvaltningen erbjuder ett självständigt och omväxlande arbete inom vård och omsorg där du kan arbeta på varierande tider.

Arbetar du med vård och omsorg i Varbergs kommun så är du i en organisation där vi sätter människors behov av hjälp i centrum. Det handlar också om att bemöta alla med respekt. Kvalitet inom socialt arbete betyder att vi levererar omsorg och service som motsvarar den enskildes behov. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den vitalitet som finns hos varje människa.

Socialnämndens ansvar omfattar omsorg om äldre och funktionsnedsatta samt individ- och familjeomsorg och befinner sig under samma tak. Avdelningen funktionsstöd utreder behov, fattar beslut och beställer insatser från verksamheter inom kommunens egen regi eller från externa utförare utifrån LSS. Enhet inom myndighetsutövning LSS består av en utvecklingsledare, 14 LSS handläggare fördelat på barn, vuxen och boende samt handläggare för kontaktfamiljer och kontaktpersoner.


ARBETSUPPGIFTER
Vi utökar med ytterligare en utvecklingsledare inom LSS.

Arbetet som utvecklingsledare hos oss innebär att arbeta med dagligt metodstöd till handläggare, omvärldsbevakning, uppföljning och utvärdering av insatserna/verksamheten, skriva yttranden till myndigheter, arbete med statistik, intern- och egenkontroll för enheten. Utvecklingsarbete är en central del liksom samverkan både internt och externt.

Du arbetar i nära samarbete med enhetschef, utvecklingsledare, handläggare och med övriga utvecklingsledare inom avdelningen. I arbete ingår nära ledarskap och professionell handledning som stöd. Arbetet är ansvarsfullt, stimulerande och omväxlande. Personalgruppen består av både erfarna medarbetare som varit med under lång tid, och av medarbetare med kortare erfarenhet.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen, examen från högskolans sociala omsorgsprogram eller motsvarande. Du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning, utredning och uppföljning inom socialt arbete samt har god kunskap i aktuella lagar och förordningar. Det är meriterande om du har erfarenhet och kunskaper av arbete med LSS och med IBIC. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbetsledning.

Arbetet kräver en god förmåga att leda uppdrag och arbeta metodiskt med att driva förändrings- och utvecklingsfrågor. Du behöver ha god samarbetsförmåga. Som person behöver du ha ett ödmjukt och professionellt förhållningssätt och kunna arbeta bra i team med andra. Du behöver vara både flexibel, strukturerad och ansvarstagande. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Rekryteringsarbetet kommer att påbörjas under ansökningstiden.

Körkort krävs.


ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!

Sammanfattning

Liknande jobb


31 oktober 2024

31 oktober 2024

31 oktober 2024