Valsamordnare/projektledare

Valsamordnare/projektledare

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu en valsamordnare/projektledare. Hur ett valsystem är uppbyggt och fungerar är viktigt för demokratin. Valnämnden i varje kommun är lokal valmyndighet och har hela ansvaret för genomförandet av val till riksdag, kommun och region samt till Europaparlamentet. Som valsamordnare är du ansvarig för att valen genomförs på ett rättssäkert och effektivt sätt. Du leder ett team som arbetar tillsammans i valkansliet. Valkansliet finns organisatoriskt på avdelningen kommunikation, på förvaltningen support och lokaler, och aktiveras då val ska genomföras.

I mellanvalsperioder kommer valsamordnaren att vara projektledare som jobbar på uppdrag av projektkontoret inom samma förvaltning. Projektkontorets uppdrag är att öka kommunens förmåga att genomföra projekt hållbart och effektivt. Kontoret är även ansvarigt för genomförandet av kommunens gemensamma utvecklingsportfölj för digitalisering.

Nu söker vi dig som har ett intresse för samhällsutveckling och demokratiska processer.

ARBETSUPPGIFTER
Som valsamordnare kommer du att ha huvudansvar för att planera, genomföra och följa upp de allmänna valen. Valen ska genomföras på ett säkert, tryggt och öppet sätt där möjligheten att rösta säkerställs för alla röstberättigade. Du är också ansvarig för att bereda, kvalitetssäkra och föredra ärenden för valnämnden.

Som projektledare kommer arbetsuppgifterna att variera beroende på projektens komplexitet och förutsättningar. Du utför och leder uppdragen enskilt eller tillsammans med en projektgrupp beroende på projektets omfattning och har ansvarar för att projektet drivs professionellt och ändamålsenligt utifrån projektbeställningen. Utredningar och förstudier för att omvandla kunders behov till genomförandeförslag är också en del av arbetsuppgifterna.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av att leda andra och som har förmåga att skapa motiverade och självgående team som jobbar mot det gemensamma målet. Du har ett strategiskt helhetsperspektiv men kan växla om för att arbeta operativt och detaljorienterat. Du är en god kommunikatör, har lätt för att samarbeta och att etablera nya kontakter. Du har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Har du dessutom andra språkkunskaper är det meriterande.

Det är viktigt att du är strukturerad, självständig, noggrann och att du håller tidsramar. Du är van att arbeta i processer och projekt och att använda ett lösningsinriktat arbetssätt. Du har kunskap om projektmodeller och en förmåga att skapa tydliga projektplaner från verksamheternas behov. För att lyckas i rollen behöver du förstå din roll i en politiskt styrd organisation. Du har relevant högskoleutbildning eller erfarenheter som vi bedömer likvärdiga.

B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Förvaltningen Support och lokaler har till uppdrag att samordna och utveckla effektivt stöd så att kommunens verksamheter kan fokusera på sina olika huvuduppdrag och ge effektivare service till kommunens invånare. Vi ansvarar för kommunens övergripande samordning och utveckling av tjänster inom områden som måltid, fastighet, personal, ekonomi, inköp, information, kundtjänst och IT.

Läs mer om Skellefteå här: http://portal.skelleftea.se/

Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

Sammanfattning

Liknande jobb


Registrator/nämndsekreterare

Registrator/nämndsekreterare

7 maj 2021

7 maj 2021

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

7 maj 2021

Nämndsekreterare till Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen

Nämndsekreterare till Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen

6 maj 2021