Vårdutvecklare

Vårdutvecklare

Arbetsbeskrivning

Vi på SOS Alarm är varje dag med och skapar ett tryggare Sverige. Vi larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser dygnet runt, årets alla dagar. Vi är ett värderingsstyrt bolag med en vision om ett tryggare Sverige för alla. Utöver det har vi även en central roll i samhällets krisberedskap. Vi är marknadsledande och verksamma inom såväl offentlig som privat marknad, med växande kommersiella tjänsteområden.

Avdelningen för Vårdkvalitet säkerställer och följer upp att SOS Alarm som vårdgivare levererar en god och säker vård enligt interna kvalitetskrav, kundavtal samt enligt lagar och förordningar. Arbetet på avdelningen präglas av hjälpsamhet och initiativtagande, samverkan och kvalitet i fokus samt en prestigelöshet i det gemensamma arbetet.

Rollen
Som Vårdutvecklare är du en av sex medarbetare på Avdelningen för Vårdkvalitet på SOS Alarm. Som vårdutvecklare arbetar du med olika insatser som ska stödja verksamhetens kvalitets- och patientsäkerhetsarbete. Uppdraget innebär att du självständigt och tillsammans med andra kartlägger, följer upp och analyserar olika förbättringsarbeten.

Några av huvuduppdragen är inom avvikelsehantering, händelse- och riskanalyser, patientsäkerhetsdialoger och strukturerad samtalsuppföljning och journalgranskning.

I tjänsten ingår även omvärldsbevakning inom patientsäkerhetsområdet. Du ansvarar, tillsammans med övriga teamet och läkare, för att bedöma patientrisken vid händelser. Du ska kunna leda händelseanalyser och göra slutrapporter för ev. Lex Maria-anmälningar, vilket även innebär ansvar för kontakt och dialog med tillsynsmyndigheten Inspektionen för Vård och Omsorg.

I din roll utför du, på uppdrag, även övergripande analysarbete samt initierar åtgärder på nationell nivå. I övrigt stödjer du verksamheten i vårdfrågor på lokal nivå och samverkar tvärfunktionellt i arbetsgrupper, uppdrag och projekt.

Kvalifikationer
Du som söker är legitimerad sjuksköterska, gärna med erfarenhet från akutsjukvård och med kunskap om den prehospitala verksamheten. Meriterande är erfarenhet från kvalitets- och patientsäkerhetsarbete, men ett genuint intresse och vilja att lära sig är mer värt än den formella kunskapen. Vi lägger därför stor vikt vid personliga egenskaper i denna rekrytering. Då SOS Alarm driver många bolagsövergripande projekt och vi arbetar med ständiga förbättringar för verksamheten och våra kunder ser vi det som meriterande om du har erfarenhet från att arbeta i projektform med ett gott resultat.

I rollen ingår mycket kontakter med såväl patienter, närstående som personal och chefer och därför behöver du ha en god kommunikativ förmåga såväl i tal som i skrift.

Ett stort fokus på kvalitet är viktig, men en förståelse för att kvalitet och kvantitet ibland inte behöver utesluta varandra är nog så viktigt. Att arbeta processinriktat och utifrån gällande krav och lagar är en självklarhet. Du ska trivas med att våga ta plats, men du ska ha förmågan att kombinera det med en stor portion ödmjukhet och prestigelöshet. Det är viktigt att du vågar stå bakom och argumentera för din åsikt/ståndpunkt samtidigt som du behöver ha ett konstruktivt förhållningssätt och en förmåga att sätta dig in i andras tankar och åsikter. Teamet är oerhört viktigt för vår avdelning och där är du en spelare i laget. Rollen innebär arbete såväl individuellt som i team. I båda fallen sker det huvudsakligen på distans, varför det är viktigt att du är en självgående och initiativtagande person, som tar eget ansvar för dina arbetsuppgifter och leverans, och för hur du lägger upp ditt arbete.

Låter detta intressant?
Tjänsten är heltid och tillsvidare, vi tillämpar provanställning om sex månader. Sista ansökningsdag är 15 maj. Löpande urval tillämpas. Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta rekryterande chef Camilla Nylén (camilla.nylen@sosalarm.se) eller Anne-Marie Berg på HR (anne-marie.berg@sosalarm.se)

Placeringsort: enligt överenskommelse

Med anledning av Covid-19 och resebegränsningar kan intervjuprocessen se något annorlunda ut - med största sannolikhet sker intervjuerna över Skype eller motsvarande.

Eftersom SOS Alarm är ett säkerhetsklassat företag görs en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen. Drogtest utan anmärkning är en förutsättning för anställning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ing-Marie Högberg
031-703 10 56
Sandra Hjerling
031-703 10 51
Stefan Winblad
040-676 98 18
Monica Nordström
08-454 37 58
Tommy Sjölander
060-553311
Gruppchef Camilla Nylén
035-266 70 07
Magnus Backman
063-750816
Anneli Hallberg
031-703 10 52
Hans Danielsson
023-762806
Anders Larsson
054-556314

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SOS Alarm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 april 2020
  • Ansök senast: 15 maj 2020

Besöksadress

Kristinehedsvägen 2
None

Postadress

Box 5776
Stockholm, 11487

Liknande jobb


Nu söker vi på Laholms kommun en enhetsledare till Båstadvägen 7A

Nu söker vi på Laholms kommun en enhetsledare till Båstadvägen 7A

3 maj 2024

Kvalitetsutvecklare

Kvalitetsutvecklare

1 maj 2024

E-hälsoutvecklare, vikariat

E-hälsoutvecklare, vikariat

13 mars 2024