VD till Svebol logistics AB

Arbetsbeskrivning

När livsmedelssäkerhet, punktlighet och miljö står högst upp på agendan

Sedan 2015 är vi en del av Frigoscandiakoncernen vilket ytterligare stärkt vårt erbjudande till marknaden. Vi har nu tillgång till ett nordiskt nätverk för tempererade transporter.

Svebol Logistics verksamhet fokuserar på distributionstunga livsmedelskunder som ställer höga krav på säkerhet, service och miljö. Med 100-talet moderna ekipage, 200 chaufförer och ett team som fokuserat följer och utvecklar arbetet med trafik- och arbetsmiljö samt kör- och vilotider, borgar Svebol Logistics för nöjda och trygga kunder. Verksamheten omsätter idag ca 335 miljoner och sysselsätter ca 260 personer varav ca hälften är fast anställda.

Kundernas förväntan och vår egna plan kring låg miljöpåverkan driver Svebols aktiva arbete att hitta drivmedelslösningar som baseras på både gas, RME och HVO100. Genom att vi håller en hög investeringstakt är huvuddelen av fordonen inte äldre än tre år, vilket innebär att vi kontinuerligt kan anpassa oss till de senaste trenderna och teknologin inom drivmedelsteknik.

Huvuddelen av verksamheten har sin bas inom Stockholms och Mälardalsregionen, men växer hela tiden vidare med kundernas behov och möjligheter.

Läs mer om oss på www.frigoscandia.com





Om rollen

I rollen som VD för Svebol Logistics AB har du det övergripande operationella ansvaret innefattande personal-, ekonomi och verksamhetsfrågor. Som VD är du ytterst ansvarig för att utveckla den löpande verksamheten. Som VD ska man löpande driva vision, strategier, verksamhetsplaner samt identifiera utvecklingsbehov. Då vi erbjuder chartertrafik leder du ett företag med högt tempo, vilket gör att du sätter stort fokus på att planera, prioritera och strukturera både för dig själv och andra. Optimering av resurser och effektiva processer och rutiner är ett måste inom denna typ av verksamhet. Du som VD har även stort ekonomiskt fokus, noggrann kostnadskontroll och ansvarar för lönsam optimering av verksamheten. Du följs exempelvis upp på produktivitet, ekonomiskt utfall och personalnöjdhet. Med arbetsgivaransvar för verksamheterna sätts fokus på en god samt säker arbetsmiljö. Med verksamhetsnära ledarskap bygger du företagskultur och säkerställer god samverkan internt. Du är även en god representant för vår verksamhet och företräder företaget gentemot externa kontakter som exempelvis kunder, myndigheter och media. Tjänsten är placerad på kontoret i Sundbyberg, men förutsätter att du är rörlig inom verksamheten. I tjänsten rapporterar du till Senior Director Haulier and Transformation inom Frigoscandiakoncernen.

Exempel på ansvarsområden:

- Resultatansvar, fokus på budget, prognos, utfall och uppföljning av KPI’er.

- Utveckla och optimera verksamheterna efter affärsidé och strategisk plan. Skapa utveckling genom att kontinuerligt förfina och förbättra.

- Skapa lönsam tillväxt genom att bredda befintliga affärer och öka kundbasen.

- Se över strukturen i organisationen och optimera resurser och effektivisering av verksamheternas processer och rutiner.

- Jobba fokuserat med HR-relaterade frågor tillsammans med HR.

- Ansvara för att implementera centrala initiativ.

- Leda, coacha och skapa rätt förutsättningar för de anställda.

- Ansvara för rekrytering vid behov tillsammans med HR.

- Vara bolagens ansikte utåt och att i alla lägen vara en förtroendeingivande och god representant för koncernen.

Vi söker

Vi söker dig med relevant utbildning på Högskole- eller Universitetsnivå inom logistik eller ekonomi, samt relevant erfarenhet. Kandidaten vi söker har tidigare erfarenhet av företagsledning och bevisat effektiv teamhantering och resultatstyrt samt verksamhetsnära ledarskap. Troligtvis har du jobbat som Platschef eller VD för motsvarande verksamhet med goda kunskaper gällande åkerier, transport och logistik. Du har även goda kunskaper inom ekonomi, organisationsrelaterade frågor och ledarskap. Rätt person är även trygg i sig själv och sitt ledarskap samt har en engagerad och inspirerande ledarstil. Som person är du kommunikativ, handlingskraftig och har god förmåga att få med dig människor.

Vi erbjuder

Vi erbjuder en nyckelroll där du får möjlighet att leda och utveckla en verksamhet som satsar och utvecklas. Bland annat har vi höga mål för att minska vårt klimatavtryck! Du är med och bygger vidare på vårt värdeskapande och långsiktiga partnerskap med kunder inom livsmedelsindustrin. Verksamheterna har en positiv utveckling och för rätt person kommer det finnas utrymme att lyfta verksamheten ytterligare genom att optimera, effektivisera och förbättra.

Ansökan

Låter detta som din nästa utmaning? Då är du varmt välkommen med en ansökan innehållande CV och personligt brev via annonsen på recruitpartner.se senast 15 oktober 2023. Vid eventuella frågor kontakta vår rekryterare Martina Nordberg på martina.nordberg@recruitpartner.se eller tel. 073-624 77 24

Kontaktpersoner på detta företaget

Martina Nordberg
073-624 77 24

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Recruit Partner Nordic AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 september 2023
  • Ansök senast: 20 oktober 2023

Besöksadress

Solnavägen, Solna
None

Postadress

Solnavägen
Solna, 17173

Liknande jobb


Country Manager Sverige

29 april 2024

VD till Fastighets AB Hushagen

VD till Fastighets AB Hushagen

23 april 2024

19 april 2024