VD VaraNet AB

Arbetsbeskrivning

Vara kommun, med cirka 16 000 invånare, ligger mitt på den bördiga västgötaslätten. Här finns det goda livet, hos oss är alla välkomna och här ser vi lite längre. Vi bygger för framtiden!
Vårt mod och vår inneboende styrka är en stark drivkraft i vårt arbete och för vår framgång. Vara vågar! Vi satsar på utveckling som stärker såväl kommunen som hela Skaraborg och vi investerar för kommande generationer. Vi prioriterar värdet av att arbeta utifrån uppsatta mål och visioner, personlig utveckling, kontinuerligt lärande i en god arbetsmiljö och ett tillitsbaserat ledarskap. Tillsammans gör vi varandra bra!




VaraNet AB är det lilla fiberföretaget som ser möjligheter.

Vi söker därför en  utvecklingsorienterad VD som vill vara med och forma verksamhetens framtid. Har du ett sinne för affärsutveckling och vill ha det övergripande ansvaret för att driva nuvarande och kommande projekt framåt? Då kan detta vara tjänsten för dig!

Målsättning och ägarförhållanden

VaraNet AB har till uppgift att bygga, äga och förvalta infrastruktur för elektronisk kommunikation i Vara kommun. Syfte och målsättning för bolagets verksamhet är, utöver redan angivna områden, att främja tillgången till bredband för invånare och näringsliv i Vara kommun. Bolaget ska vidare ha fokus på att utveckla kostnadseffektiva kommunikationslösningar för de kommunala verksamheterna, invånare och näringsliv.

VaraNet AB ägs indirekt av Vara kommun genom moderbolaget Vara Koncern AB och är en del av kommunens verksamhet. Bolaget ansvarar ytterst inför kommunfullmäktige i Vara som beslutat om bolagspolicy för de kommunala bolagen i samt de specifika ägardirektiven som avser VaraNet AB. I syfte att uppnå synergieffekter och effektiviseringsvinster skall bolaget samarbeta och samutnyttja resurser med kommunens förvaltningar och övriga kommunala bolag i Vara koncern. Anställningens omfattning uppgår till 20 % och är en tillsvidareanställning.

Framtidsutmaningar

VaraNet AB äger idag delar av de nät som finns inom Vara kommun. En frågeställning framåt är om bolaget ska utveckla olika former för kommunikationslösningar. Vidare att utveckla en långsiktigt hållbar affärsmodell för såväl kunder som bolaget. Tillsammans med lokala fiberföreningarna ser VaraNet AB över möjligheterna att fler fastigheter på landsbygd ska kunna ansluta sig till fibernäten.

Bolaget är inne i en utvecklingsprocess där de största frågorna för bolaget framledes är:

- Strategi för nätets utbyggnad och omfattning av utbyggnaden,
- Ekonomimodell för utbyggnaden med en ökad anslutningsgrad,
- Att utveckla en modell för att olika tjänsteleverantörer ska kunna erbjuda sina tjänster i nätet,
- Att säkerställa robustheten och driftsäkerheten i befintliga nät.

Är du vår nya VD som gör detta språng möjligt?

I rollen som VD kommer du att utmanas i din förmåga att affärsutveckla och hitta möjligheter. Du kommer att utveckla och utmana din förmåga att få konkreta resultat i gränslandet mellan det politiska och kommersiella, mellan teknik och affär samt mellan det långsiktiga och det kortsiktiga.

VD skall sköta den löpande förvaltningen av bolaget enligt styrelsens riktlinjer och anvisningar, vilket bland annat omfattar:

- Att leda bolagets verksamhet och att verkställa styrelsens beslut, samt de operativa beslut som därav följer.
- Att tillse att styrelsens verksamhetsplan, policys och övriga instruktioner följs och att fortlöpande överväga och ta initiativ till erforderliga ändringar i dessa.

VD:s huvudsakliga arbetsområden

Du kommer att få ta ansvar för att leda och utveckla verksamhetens vision, strategi och mål tillsammans med kunder och olika samarbetspartners inom näringsliv och Vara kommun. I arbetet ingår även styrelsearbete och rapportering till ägare och övriga intressenter.

Vidare kommer VDs arbetsområde inbegripa ansvar för den politiska förankringen vilket innebär arbete med att forma/organisera verksamheten i enlighet med Vara kommuns styrdokument och beslut, förbereda och genomföra föredragningar i regi av Vara Kommun och övriga aktörer. Du kommer även att ha ansvar för verksamhetens finansiering innebärande att säkerställa att ekonomimodellen över tid innebär en hållbar ekonomi för bolaget.

Dina interna och externa kontaktytor är:

- Styrelses ordförande och styrelse - möten 5ggr per år
- Kommunens koncernstyrelse - träffas 2 ggr per år
- Kommundirektör
- De lokala fiberföreningarna och dess samverkansorgan
- Kunder
- Kvänum Energi
- Vara Energi
- Branschnätverk
- Politiker och Tjänstemän

Din profil

Du har relevanta kunskaper inom verksamhetsområdet och är van vid att driva egna projekt och verka som projektsamordnare. Du har tidigare framgångsrikt affärsutvecklat och du rör dig med lätthet i ett politiskt och affärsmässigt gränssnitt på alla nivåer. På så vis har du även van vid att hantera ekonomi, budget och planera både ur ett politiskt perspektiv men även affärsmannamässigt. Vi tror att du har en stark drivkraft och ett tålamod i att åstadkomma resultat.

Du har för verksamhetsområdet relevant utbildning. Vi ser även att du har erfarenhet från förhandling och upprättandet av avtal. Utifrån IT- området har du erfarenhet av verksamhetsplanering samt visions- och strategiplanering med tillhörande budgetarbete.

Som person har du en social och kommunikativ förmåga. Du är självgående, nyfiken och lyhörd för nya idéer. Du har lätt för att förstå affärsmässiga, tekniska och juridiska dilemman på ett kortsiktigt och långsiktigt plan. Tjänsten ställer krav på god struktur och organisationsförmåga där du med lätthet sätter dig in i olika processer och er helhetsperspektivet.

Kontaktpersoner:

Styrelsens ordförande, Herman Bynke 0708-352180

Nuvarande VD, Jan-Erik Wallin 0512- 314 50

Koncern VD, Anna Cederqvist 0512-318 33

I Vara kommun tror vi att mångfald berikar - Välkommen med din ansökan!

Vara kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar sökvägen längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: VaraNet AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 maj 2020
  • Ansök senast: 7 juni 2020

Liknande jobb


12 april 2024

CEO / Sales Manager

8 april 2024