Vendor Manager

Arbetsbeskrivning

Om Exertis

Exertis Nordics is one of the Nordic region's largest distributors of IT hardware, AV products, Entertainment (movies, books, games & toys) and one of the largest PC manufacturers in the Nordics. The company has its warehouse and head office in Gothenburg with local offices in Stockholm, Helsingborg and Umeå in Sweden, Sandefjord in Norway, Helsinki and Tampere in Finland and Copenhagen in Denmark. Sales amounted to more than SEK 2 billion in 2017. The company is currently collaborating with more than 250 suppliers and more than 4000 retailers across the Nordic region. Since 2014, the company is part of Exertis Group, one of Europe's largest distributors with a turnover of EUR 3 billion.

Vendor Manager

Är du intresserad av att arbeta som Vendor Manager? Har du en härligt positiv inställning till att lära dig nya saker och gillar att arbeta i ett motiverande team? Då kan du vara den som vi letar efter.

Vi tänker oss att du som Vendor manager kommer bidra till vårt nordiska försäljningsmål genom att skapa rätt förutsättningar för din avdelning inom samtliga länder. Här krävs det att det skapas tillgänglighet av produkter, korrekta leveranser och prisinformation. Lönsamheten är självklart viktigt och denna styr du genom rätt lagervärden, orderstruktur och en korrekt bid & claimhantering i realtid samt löpande förhandling av leverantörsvillkor

Vi ser att du är driven, vill utveckla men också förvalta vårt nuvarande sortiment. Som ansiktet utåt mot leverantörer och gamla och nya kunder säljer du in vårt varumärke. Vi vill också att du behärskar ett helhetsperspektiv för de märken du ansvara för från inköp, försäljning till eftermarknad.

Arbetsuppgifter som Vendor Manager:

• Aktivt arbeta för att öka lönsamheten för Exertis
• Säkerställa att uppdaterade marknadsandelar rapporteras löpande från varje leverantör
• Löpande analys skall göras för att skapa förståelse och inblick över leverantörens position på marknaden
• Ansvarar för produktportföljens helhet
• Tillhandahålla marknadsmaterial för gällande marknadsplan. Marknadsplanen sätts tillsammans med Marknadskoordinator som i sin tur säljer in denna till leverantör.
• Anpassa portfölj utefter marknaden
• Ansvar för uppföljning av lagernivåer på samtliga av Exertis lagerplatser
• Säkerställa sund åldersstruktur av innestående lager, åtgärd utifrån gällande leverantörsavtal, stock rotation/retur alt. utförsäljning
• Delta i planering av budget och ansvara för att budgeten uppnås.
• Säkerställa att av leverantör angiven ETA finns tillgänglig i alla led genom att uppdateringar löpande förs in i berörda system
• Avtalsförhandling samt kännedom över redan gällande avtal

Som Vendor Manager ser vi gärna att du har erfarenhet och strategisk och kommersiell kompetens. För att klara tjänsten tror vi att du är strukturerad och med god förhandlingsteknik.

Utbildning och erfarenhet:

Relevant utbildning alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet

Vi erbjuder dig:

En arbetsplats med stort engagemang för mångfald och inkludering

• Stort eget ansvar
• Varierande arbetsuppgifter
• Friskvårdsbidrag
• En friskvårdstimme per vecka

Bra att veta:

Excel används flitigt och du bör vara bekväm i att uttrycka dig på engelska i tal och skrift, eftersom vi är ett bolag med Norden som bas och med många internationella kunder och leverantörer.

Erfarenhet och god förmåga att greppa hur olika system hänger ihop med varandra är meriterande. Detta då vi arbetar i en komplex miljö med många olika system som interagerar med varandra. Vårat ERP-system är ett egenutvecklat system som kopplas med inköpta styrsystem.

Arbetstiden är måndag – fredag, dagtid. Lönen är fast enligt individuell överenskommelse.

• Start: Snarast möjligt
• Omfattning: Heltid (40 h/v) med 6 månaders provanställning
• Placering: Stockholm eller Göteborg

Ansöker gör du via nedan länk, vi tar inte emot ansökningar via mail.

Urval sker löpande. Sista ansökningsdatum är 2021-07-10

Har du frågor om tjänsten så är du välkommen att kontakta rekryterande chef,

Peter Settling peter.settling@exertis.se

Övriga frågor besvaras av Hr -Director, Anna Linnér anna.linner@exertis.se

Vilka är vi?

Exertis Nordics är en av Nordens största distributörer inom IT, AV, Large Display och Entertainment (spel, film, böcker och leksaker). Detta innebär att vi köper in, lagerhåller och distribuerar varor inom ovan nämnda kategorier. Sedan starten 1996 har vi haft en ökande tillväxt varje år och 2020 nådde vi en omsättning på 3,5 miljarder kronor. Huvudkontor och lager ligger i Göteborg med lokalkontor i Stockholm, Umeå, Helsingborg, Sandefjord i Norge, Köpenhamn i Danmark och Helsingfors i Finland. Företaget har idag fler än 270 anställda.

Vi är en fokuserad distributör med stort engagemang. Vårt mål är att överträffa alla förväntningar, leverera med kvalitet och att alltid eftersträva att vara det bästa alternativet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Exertis
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 juni 2021
  • Ansök senast: 10 juli 2021

Liknande jobb


29 juli 2021