Verksamhetsansvarig för insamling av kommunalt avfall

Verksamhetsansvarig för insamling av kommunalt avfall

Arbetsbeskrivning

Norsjö kommun

Norsjöbygden är en plats som andas framåtanda, drivkraft och utveckling mitt i Västerbottens inland, med närhet till både kust och fjäll.


Här bor du familjevänligt, bra och billigt, har tillgång till en rik fritid och bra skolor. Föreningslivet bjuder på ett brett utbud av aktiviteter och här möter du mängder av engagerade eldsjälar. Att bo och verka i Norsjöbygden ger dig möjligheten att ha ett utvecklande arbete samtidigt som du har tid och resurser över till familj, vänner och intressen. Vi brukar skryta om att här har vi världens bästa vardag!


Kommunens arbete genomsyras av kommunens värdegrund där positivitet, professionalitet, engagemang och respektfullhet är ledorden.




Treparten är en gemensam renhållningsnämnd som samverkat kring bostadsnära insamling av hushållsavfallet med sopbilar i de tre deltagande kommunerna Norsjö, Malå och Sorsele i tjugo års tid.

Kommunerna står nu tillsammans redo att införa insamling av utsorterat matavfall och söker därför en ledande nyckelperson till verksamheten. De tre samverkande kommunerna andas livskraft och utveckling i Västerbottens inland, nära både kust och fjäll. 

Beskrivning & Arbetsuppgifter
Tillsammans med chefer i samtliga tre samverkande kommuner arbetar du med att omforma verksamheten efter dess nya grundförutsättningar. Du ser till att vi skapar grunder för en verksamhet med fortsatt hög kvalitet, även efter den förändring som verksamheten står inför. Din anställning finns i Norsjö Kommun men stationeringsort är möjlig i alla de tre samverkande kommunerna.

Du växlar dagligen mellan de mer strategiska och de direkt operativa uppgifterna i verksamheten. Du leder, styr, följer upp och utvecklar verksamheten och har ett direkt personal-, ekonomi-, arbetsmiljö och utvecklingsansvar. Du planerar och leder trafik och sköter samordningen mellan berörda chefer i de samverkande kommunerna. Du utreder, planerar trafik och ansvar också över genomförandet av eventuella investeringar kopplade till trepartens verksamhet.

Du är föredragande mot den politiska nämnden och omsätter antagna mål och beslut i praktisk handling. Det innebär att producera beslutsunderlag med hög kvalité och ha övergripande ansvar för planering, utförande, och uppföljning. Du ansvar för att politiska ärenden eller remisser som inte kan behandlas färdigt av nämnden bereds till respektive kommuns beslutande instans. Det är också du som ansvarar för framtagandet och ajourhållning av de styrande dokument som är nödvändiga för nämndens verksamhet i samtliga tre samverkande kommuner till exempel renhållningsföreskrifter och taxor, detta innebär att ditt arbete också är starkt sammankopplat med de samverkande kommunernas egna avfallsorganisationer för tex. avfall via återvinningscentraler vilka du kommer ha en nära samverkan med.

Du har ett övergripande ansvar över att information till och dialog med avfallskollektivens medlemmar planeras, samordnas och genomförs gemensamt mellan de samverkande kommunerna och till din hjälp finns informatörer i alla tre kommuner. Du bevakar det som sker både regionalt och nationellt för trepartens räkning inom avfallsområdet och deltar i de samverkansnätverk som Treparten beslutar att ingå i. Du svarar också på eventuella undersökningar som inkommer gällande nämndens verksamhet, det kan även omfatta viss del av övrig avfallsverksamhet i de tre kommunerna.

VI SÖKER DIG SOM

Har eftergymnasial utbildning och tidigare erfarenhet inom logistik, transport eller miljö- och avfallsfrågor.

- Har grundläggande juridiska kunskaper
- Har erfarenhet av chefs- eller ledarskapsuppdragav att framgångsrikt leda projekt.
- Har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
- Har en hög administrativ förmåga och ett strukturerat arbetssätt.

VI VILL GÄRNA ATT DU

- Har erfarenheter av insamling av kommunalt avfall.
- Har kunskap om avfallsförordningen eller miljöbalken.
- Har erfarenhet av att utveckla verksamheter eller förändringsledning.
- Känner starkt för inlandet och att du brinner för de möjligheter och utmaningar vi har här.
- Drivs av att förbättra vår miljö.
- Har tidigare haft ansvar för kundrelationer eller kommunikation.
- IT-kompetens som är högre än normala grundkunskaper.

Övriga upplysningar
Provanställning kan bli aktuell

Förmåner: Vi har ett omfattande förmånspaket för dig som anställs med bland annat möjlighet till friskvård på arbetstid, flexibel arbetstid och löneväxling.





Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trepartens renhållningsnämnd
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 december 2021
  • Ansök senast: 9 januari 2022

Liknande jobb


Vikarierande Enhetschef nämnd- och registraturenheten

Vikarierande Enhetschef nämnd- och registraturenheten

28 maj 2024

Arbetsledare serviceavdelningen

Arbetsledare serviceavdelningen

27 maj 2024

30 april 2024