Verksamhetscontroller

Verksamhetscontroller

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som verksamhetscontroller är du ett stöd till avdelningschefen och avdelningens ledningsgrupp i att samordna och utveckla arbetet med verksamhetsplanering, verksamhetsutveckling, uppföljning och analys. Arbetet med verksamhetsplaneringen sker i nära samarbete med förvaltningscontroller och andra verksamhetscontrollers inom förvaltningen och tillsammans med avdelningens utvecklingsledare och verksamhetsutvecklare. Du kommer att ingå i förvaltningens styra och leda grupp och förvaltningens kvalitetsgrupp. Du rapporterar till avdelningschefen och deltar i avdelningens ledningsgrupp.
Som verksamhetscontroller kommer du vara ett nav och en motor i arbete som sker inom avdelningen, samtidigt som du samordnar arbetet med att genomföra och följa upp politiska mål.

Uppdraget är brett och komplext och du arbetar exempelvis med att
• ta fram beslutsunderlag och relevanta nyckeltal, sammanställa och tolka statistik.
• ta fram och säkerställa systematisk uppdatering av kunskapsunderlag utifrån kontinuerlig omvärldsbevakning
• hålla ihop, rapportera och utveckla arbetet med verksamhetsplan och verksamhetsuppföljning samt leda arbetet
med analys, utvärderingar och uppföljning av verksamheterna
• stötta avdelningens enheter i att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet och verksamheternas internkontroll
• genomföra utredningar, svara på skrivelser och remisser
• leda vissa avdelningsgemensamma projekt och processer
• föra mötesprotokoll i olika forum
• representera avdelningen och förvaltningen i olika forum.




KVALIFIKATIONER
En grundförutsättning är att du har 3-årig högskole- eller universitetsutbildning inom t ex statsvetenskap, socialt arbete eller annan inriktning som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten. Minst två års erfarenhet av att ha arbetat med planering och uppföljning i en politiskt styrd organisation är ett krav.

Du behöver även ha erfarenhet av att skriva beslutsunderlag, tjänsteutlåtanden och andra rapporter och ha god förmåga att leverera texter och underlag med hög kvalitet. För att axla rollen som verksamhetsutvecklare behöver du även ha erfarenhet av att självständigt ha genomfört utredningar och bidragit med analyser, exempelvis i samarbete med andra för att kunna följa våra mål och ekonomiska konsekvenser. För tjänsten krävs mycket goda kunskaper i word, excel och powerpoint.

Har du erfarenhet av att stödja chefer och ledning så ser vi det som meriterande.

Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.

Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.

Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Interim Business Controller 50% i Bålsta

Interim Business Controller 50% i Bålsta

30 april 2024

29 april 2024

26 april 2024

26 april 2024