Verksamhetscontroller inom intern styrning och kontroll

Arbetsbeskrivning

Är du utvecklingsinriktad och vill bidra till Tillväxtverkets arbete med risk och regelefterlevnad? Då kan du vara den vi söker!

Vi på Tillväxtverket arbetar för hållbar tillväxt och konkurrenskraftiga företag i alla delar av Sverige. Det gör vi genom att stärka företag och regioner. Vi erbjuder kunskap, nätverk och finansiering. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag och regioner att möta framtidens utmaningar. Tillväxtverket är nationell myndighet med regional närvaro på nio orter. Ett Sverige med fler företag som vill, kan och vågar är vår vision.

Enheten intern kontroll vid avdelning Kvalitet och kontroll ansvarar bland annat för att utveckla, samordna och kvalitetssäkra myndighetens arbete med risk och regelefterlevnad.

Om tjänsten


Enheten är en liten enhet med få medarbetare och det är därför viktigt att du både kan och tycker om att arbeta självständigt med uppgifter som berör många olika delar av myndigheten. Arbetet med intern styrning och kontroll är i en viktig utvecklingsfas och du behöver vara engagerad och drivande i att utveckla både arbetssätt, metodik och kontaktytor.

Som verksamhetscontroller inom intern styrning och kontroll har du en bred roll och arbetar självständigt inom områdena risk och regelefterlevnad. Inom regelefterlevnadsarbetet kommer du att identifiera och bedöma regelefterlevnadsrisker samt prioritera relevanta insatser för att stötta, främja och kontrollera regelefterlevnad. Du genomför självständigt granskningar inom regelefterlevnadsområdet, bedömer risker och brister samt skriver rapport om dina granskningsresultat. Du bidrar även till att myndigheten har effektiva, ändamålsenliga och uppdaterade styrdokument inom området.

Arbetet med riskanalyser består av att upprätta myndighetsövergripande riskanalys och internkontrollplan för myndigheten. Du arbetar med att regelbundet följa upp risker och kontrollåtgärder, samt bidrar till att utveckla och stärka riskhanteringen på alla nivåer i myndigheten. Internt genomför du utbildningsinsatser och workshops inom området styrning och kontroll.

Att arbeta med intern styrning och kontroll innebär också att på olika sätt göra insatser i syfte att förebygga korruption, bedrägerier och andra oegentligheter. Dina idéer och ditt engagemang kommer vara betydelsefullt!

Ditt tjänstgöringsställe är Östersund, Gävle eller Stockholm.

Vi söker dig som har:


• examen från universitet eller högskola för tjänsten relevant område
• minst ett års erfarenhet av självständigt kvalificerat arbete inom område risk eller regelefterlevnad
• erfarenhet av att ha tagit fram organisationsövergripande riskanalyser samt utformat internkontrollplan och/eller erfarenhet av att ha upprätt och genomfört aktiviteter i årsplan för regelefterlevnad
• kunskap om utformning av process och god intern miljö för intern styrning och kontroll
• mycket god kommunikativ förmåga.

 Följande är meriterande:


• Erfarenhet av annat kvalificerat utredningsarbete
• Dokumenterad utbildning inom förvaltningsrätt
• Vana att planera och genomföra workshops eller utbildningsinsatser.

Som person söker vi dig som är strategisk och utvecklingsinriktad. För att lyckas i arbetet behöver du både vara handlingskraftig och flexibel samt ha förmågan att kommunicera på ett tydligt och begripligt sätt. Du har god förmåga att skapa och bevara goda relationer. Du behöver ha hög integritet.

Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.

Anställningsform och sista ansökningsdag

Anställningen är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Sista ansökningsdag är den 13 december.

Mer information och kontakt

För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta Enhetschef, Katarina Rydén, tfn 08-681 9178. Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-Strateg Åsa Dunér 08-615 8044. Fackliga företrädare är Per-Olof Remmare, Saco, tfn 08-681 94 92 och Emma Wahlberg, ST, tfn 08-681 93 10. Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor, tester, intervjuer samt referenstagning.

Ärendenummer: Ä 2022-5740

Vi sitter centralt i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Vi har även ett publikt intranät. Här kan du läsa om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder. Välkommen att läsa mer under Medarbetarsidor på tillväxtverket.se. För att läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter, Medarbetares personuppgifter - Tillväxtverket (tillvaxtverket.se)

Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.

Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!

I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tillväxtverket
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 december 2022
  • Ansök senast: 13 december 2022

Besöksadress

Götgatan 74
None

Postadress

Box 4044
Stockholm, 10261

Liknande jobb


6 maj 2024

Projektekonom / Controller

6 maj 2024

Controller

Controller

6 maj 2024