Verksamhetscontroller till ekonomiavdelningens kansli i Stockholm

Verksamhetscontroller till ekonomiavdelningens kansli i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.

Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, till exempel genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller också en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård och fordonsservice och samordnar Polismyndighetens miljö- och hållbarhetsarbete.

Ekonomiavdelningens kansli ansvarar bland annat för att ge ett kvalificerat och strategiskt lednings- och styrningsstöd till avdelningsledningen, för beredning av ärenden som är gemensamma för avdelningen och för att ge stöd och service till avdelningens chefer.
Kansliet består av tio medarbetare som i är placerade i Stockholm.


ARBETSUPPGIFTER
I rollen som verksamhetscontroller kommer dina uppgifter främst bestå av att arbeta nära avdelningens chefer och medarbetare med frågor kring verksamhetsplanering och uppföljning samt process- och verksamhetsutveckling. Att arbeta på kansliet innebär att du har kontakt med alla de områden som avdelningen ansvarar för, men även med andra delar inom myndigheten. I huvudsak kommer du att:

• tillsammans med avdelningens verksamhetscontroller arbeta med verksamhetsstyrning, uppföljning och analys samt intern styrning och kontroll av ekonomiavdelningens verksamhet på övergripande nivå
• leda och delta i avdelningsövergripande projekt och utvecklingsarbeten
• representera avdelningen i olika arbetsgrupper inom myndigheten

Det ingår även att utveckla och effektivisera arbetssätten för dessa uppgifter och du behöver vara intresserad och engagerad av att vilja lära nytt, se din del i helheten och ta ansvar för avdelningens, såväl som kansliets, utveckling.



KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Minst två års aktuell erfarenhet av arbete med verksamhetsplanering, uppföljning och analys
• Minst två års erfarenhet av att leda projekt- och förändringsarbete
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i svenska tal och skrift
• Goda kunskaper i Microsoft Office paketet

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan har:
• Erfarenhet av arbete med styrningsfrågor, planering och uppföljning i en komplex organisation
• Tidigare erfarenhet av offentlig verksamhet
• Erfarenhet av digitaliseringsarbete


För att lyckas i rollen krävs att du är lösningsorienterad. Du bör även kunna se logik och samband i en komplex organisation och ha en god förståelse för förändringsprocessers utmaningar. Du vet också hur du ska lägga upp arbetet för att det ska bli så enkelt som möjligt för andra att bidra med sina delar till helheten.

Då rollen är omväxlande och med tidvis högt tempo och snabba uppgifter behöver du ha förmåga att vara flexibel och kunna prioritera. En framgång för detta är att du har ett systematiskt och strukturerat arbetssätt och förmåga att tänka långsiktigt och ligga steget före.

Då arbetet innebär mycket kontakter är det nödvändigt med ett gott samarbete och att du har god förmåga att kommunicera med andra och gör detta med ett förhållningssätt som innebär att du både lyssnar och för konstruktiva dialoger på ett reflekterande och prestigelös sätt för att skapa förtroendefulla relationer.

Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.





ÖVRIGT
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Placeringsort:

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899

Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51

Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320

Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


26 april 2024

26 april 2024

26 april 2024