Verksamhetscontroller till Regionkansliet, Malmö

Verksamhetscontroller till Regionkansliet, Malmö

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu till Regionkansliet en strukturerad och ansvarstagande verksamhetscontroller som trivs med att arbeta självständigt. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Syd består av Blekinge, Kalmar, Kronoberg och Skåne län och är uppdelat i fem polisområden, tre regionala enheter samt ett regionkansli som lyder direkt under regionpolischefen.

Regionkansliets bedriver verksamhet i hela regionen och majoriteten av frågorna är av strategisk karaktär och arbetet sker i nära samarbete med regionledningen, polisområden och enheter. En av grupperna i Regionkansliet är Verksamhetsstyrning och analys (VSA) vars uppdrag är att samordna, utveckla och stödja organisationen utifrån ny kunskap. VSA ansvarar bl.a. för regionens planerings- och uppföljningsprocess med intern styrning och kontroll, tertialrapportering och verksamhetsuppföljning. VSA samordnar, utvecklar och driver frågor kopplat till utredning/lagföring, serviceprocessen och det brottförebyggande arbetet.

ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetscontroller på Regionkansliet arbetar du med ett regionsövergripande perspektiv. Du arbetar systematiskt med verksamhetsuppföljning och utvärdering av verksamheten i Polisregion Syd. Du analyserar statistik, genomför kvalitativa analyser och tar fram underlag och rapporter som ligger till grund för utveckling av verksamheten. . Arbetet innebär metodutveckling och förbättringsarbete kring uppföljning och utvärdering.

Därutöver arbetar du även med att:
• Stödja planerings- och uppföljningsprocessen samt arbetet med intern styrning och kontroll (ISK)
• Utveckla och samordna arbetet med revisioner och egenkontroller
• Omvärldsbevaka och göra omvärldsanalyser rörande exempelvis lagstiftning och samhällsutvecklingen
• Framtagande av statistik, bearbetning och analys
• Ta fram och skriva kvalificerade underlag, rapporter och presentationer Muntliga presentationer för ledningsgrupper och andra verksamheter
• Delta i arbetsgrupper och nätverk avseende uppföljning, verksamhetsutveckling och intern styrning och kontroll
Handläggning, samordning, utredning och utvecklingsuppdrag inom andra områden av regionsövergripande karaktär

Din huvudsakliga placering kommer att vara i Malmö. Resor förekommer i tjänsten.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Akademisk examen med relevant inriktning (exempelvis ekonomi, statistik, kriminologi) och/med minst en högskolekurs i statistik, eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för funktionen
• Minst tre (3) års arbetslivserfarenhet från en liknande roll, d v s
- ha arbetat med statistik, analys och uppföljning
- vana av att presentera statistik och analyser både muntligt och skriftligt på ett lättillgängligt och pedagogiskt sätt
• Mycket goda kunskaper och färdigheter i att uttrycka dig skriftligt och muntligt på svenska
• Mycket goda kunskaper i Powerpoint och Excel

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
• Erfarenhet av arbete med intern styrning och kontroll (ISK)
• Erfarenhet av att hantera stora datamängder
• Erfarenhet av processledning eller projektledning

ÖVRIGT
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Anställning: polisinspektör eller handläggare
Funktion: verksamhetscontroller
Placeringsort: Malmö

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Kontaktpersoner på detta företaget

HR Sara Bülow
010-5615788
Ansvarig chef Monica Nebelius
010-5615763
Johan Mangbo
114 14
HR (Information om rekryteringsprocessen) Sara Bülow
010-5615788
HR Konsult (Information om rekryteringsprocessen) Lars Olsson
010-561 35 23
Regionchef (Information om uppdraget) Annika Stenberg

Vill du veta mera om anställningen är du välkomm

Upplysningar om rekryteringsprocessen lämnas av

Sektionschef Pär Lidehäll
010-56 151 42
HR-partner Åsa Ackered
010-56 151 51

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Polisregion Syd
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 oktober 2020
  • Ansök senast: 30 oktober 2020

Besöksadress

Storgatan 43 20590 Malmö
None

Postadress

Storgatan 43
Malmö, 20590

Liknande jobb


Dokumentcontroller

10 maj 2024

Ekonom / Controller

Ekonom / Controller

10 maj 2024

8 maj 2024