Verksamhetscontroller till socialtjänsten i Skärholmen, vikariat

Verksamhetscontroller till socialtjänsten i Skärholmen, vikariat

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Skärholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms stads 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Bredäng, Sätra, Skärholmen och Vårberg. Här arbetar mer än 1000 medarbetare för våra 37.000 invånare. Vi erbjuder en kommunal verksamhet som vi är stolta över och vi har en fantastisk mångfald. Välkommen med ditt unika bidrag!



Är du en utvecklingsorienterad socionom med erfarenhet inom myndighetsutövning som lockas av att arbeta både strategiskt och verksamhetsnära - då kan vi vara rätt för varandra!

Vi erbjuder dig

- Ett uppdrag i en utvecklingsinriktad förvaltning där arbetet genomsyras av våra värdeord; engagemang, mångfald, samarbete och mod!
- Stort nätverk inom Stockholms stad med många samarbetsytor och goda möjligheter till kompetensutveckling.

- Ett utvecklande arbete där du bidrar till ett bättre Stockholm.
- Sommar- och vinterarbetstid och flexibel arbetstid. 

Arbetsplatsbeskrivning

Avdelningens ledningsstöd är direkt underställda avdelningschef och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Gruppen består idag av fem personer, varav tre verksamhetscontrollers. Nu söker vi dig som vill arbeta som verksamhetscontroller hos oss på ett vikariat i upp till ett år. 

Arbetsbeskrivning

Uppdraget som verksamhetscontroller innebär att stödja, säkerställa och utveckla kvaliteten inom socialtjänsten samt att vara ett stöd för avdelningens chefer.

Du kommer att arbeta med både strategiska och operativa frågor i nära samarbete med ansvariga chefer. I ditt uppdrag ingår bland annat att göra uppföljningar av avdelningens verksamheter och att medverka i arbete med till exempel verksamhetsplan, tertialrapporter och verksamhetsberättelse.

Dina arbetsuppgifter omfattar även att göra lex Sarah-utredningar, sammanställa tjänsteutlåtanden, svara på remisser, ta fram statistik och underlag till rapporter kopplade till avdelningens verksamheter och vara sekreterare i nämndens sociala delegation.

I rollen ingår även ett samordningsuppdrag för avdelningens verksamhetsområden i det sociala systemet Paraplyet samt att skapa och utveckla introduktionsutbildningar för nya medarbetare.

Även andra arbetsuppgifter kan förekomma. 

Eftersom vi ständigt arbetar för att utveckla vår verksamhet är det av stor vikt att du samverkar och nätverkar både internt och externt samt att du aktivt omvärldsbevakar inom ditt område.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

- Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som vi som arbetsgivare bedömer som relevant för tjänsten.
- Erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL och/eller LSS i paraplysystemet.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska.
- Goda IT-kunskaper och erfarenhet av arbete i officepaketet med särskilt goda kunskaper i Excel.

Meriterande:

- Tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.
- Tidigare erfarenheter av paraplysamordnande arbetsuppgifter.
- Chefserfarenhet.
- Erfarenhet av arbete utifrån kvalitetsledningssystem inom socialtjänsten.
- Erfarenhet av arbete i system för verksamhetsuppföljning.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vid följande egenskaper:

Du är trygg och stabil, bygger förtroendefulla relationer och samarbetar väl med andra. Du är noggrann och har ett strukturerat arbetssätt och är väl medveten om mål- och kvalitetsstandard samt har god pedagogisk insikt. Du tar stort eget ansvar för att driva ditt arbete framåt och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. 

Vill du växa med oss i en växande stad där din insats verkligen gör skillnad - varmt välkommen med din ansökan!

Övrigt

Tjänsten är ett vikariat på upp till ett år.

Testverktyg kan komma att användas i bedömningsarbetet i den här rekryteringsprocessen.

Läs gärna mer om Stockholms stad som arbetsgivare:

https://jobba.stockholm/

https://www.linkedin.com/company/stockholmsstad/

Våra lokaler är tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024