Verksamhetsledare till ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas. Vårt mål är att bli 40 000 invånare.

Kommunen tillämpar Heltid som norm, vilket medför ett positivt inslag för jämställdhet och möjlighet för kompetensutveckling samt karriärvägar. Detta innebär även att alla medarbetare anställs på 100% med möjlighet till önskad sysselsättningsgrad. Du som medarbetare hos oss får introduktion på flera enheter/förvaltningar inom kommunen. Vill du vara med?



Socialförvaltningen arbetar för en god arbetsmiljö och att alla socialsekreterare har en rimlig ärendebelastning.
Socialförvaltningen stödjer enskilda och familjer med sociala problem. Det kan handla om ekonomiska problem, missbruk, relationer och familjejuridiska frågor. Verksamheten regleras av ett antal lagar.

Socialförvaltningen ansvarar för biståndsprövningar, behandlingsinsatser enl socialtjänstlagen, familjerättsliga ärenden, ärenden/insatser enl LVU/LVM. Tillståndsgivning/tillsyn enl alkohollagen samt handläggning enl skuldsaneringslagen.

Vill du vara med oss och utveckla morgondagens sociala arbete? Vi arbetar med ständiga förbättringar och har som mål att bli en av Sveriges bästa socialtjänster.



ARBETSUPPGIFTER
Enheten för ekonomiskt bistånd arbetar med att handlägga och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd och att stödja den enskilde att komma till egen försörjning. Som verksamhetsledare kommer du att ha en viktig roll som stöd för våra 25 socialsekreterare och för att tillvarata och utveckla gruppens olika kompetenser. Du är direkt underställd enhetschef, vilket innebär att du förutom att ansvara för det dagliga arbetet, kommer att delta i och driva verksamhetsutveckling. Socialförvaltningen har verksamhetsledare på flera enheter så du kommer att ha kollegor med liknande befattning.

Dina främsta arbetsuppgifter:
- Säkerställa en rättssäker handläggning och att handlingar är av god kvalitet.
- Leda, stimulera och ge medarbetarna stöd i sin socialsekreterarroll
- Tillse att antagna mål, riktlinjer och rutiner följs
-Representera enheten och svara för en god samverkan med våra interna och externa samverkanspartners.
- Tillsammans med enhetschef följa upp arbetet inom verksamheten och driva utvecklingsarbete


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen. Du har flera års erfarenhet av att arbeta med ekonomiskt bistånd och myndighetsutövning. Har goda teoretiska och praktiska kunskaper om aktuell lagstiftning och dokumentation.

Du behöver kunna planera och organisera arbetet samt se helhet och konsekvenser av olika frågor och lösningar. Det är viktigt att du är ansvarstagande, kan arbeta självständigt, har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Du är en prestigelös, förtroendeingivande ledare som vill uppmuntra andra att växa och utvecklas. Som person är du drivande och har lätt för att få medarbetare med dig. Du har förmåga att skapa goda relationer med såväl interna som externa kontakter. Vi söker rätt person för uppdraget och kommer att fästa stor vikt vid personlig lämplighet.

B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning.

I Katrineholms kommun är vi stolta över vårt arbete med genusmedveten styrning. Våra verksamheter ska leverera en service, en resursfördelning och ett bemötande på lika villkor för kvinnor och män, flickor och pojkar. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Katrineholms kommun tillämpar rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Qvarnström
0150-578 49
Göran Svenningson
0150-576 70
Nina Överkvist
0150-575 45
Synnöve Gottberger Norrman
0150-580 63
Marina Jonsson
0150-578 23
Verksamhetschef Linda Qvarnström
0150-578 49
Vision Göran Svenningson
0150-576 70
Verksamhetsledare Johanna Säfström
0150-577 90
Verksamhetschef Ulla-Karin Alnebo
0150-575 33
SSR Isabell Axner Berntsson
0150-577 27

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Katrineholms kommun Socialförvaltningen Katrineholm
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Urval sker löpande under ansökningstiden.
  • Publicerat: 13 februari 2017

Besöksadress

64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


Socialsekreterare, barn och unga till kommun i Stockholms län!

Socialsekreterare, barn och unga till kommun i Stockholms län!

6 maj 2024