Verksamhetsspecialist som vill utveckla elmarknaden

Verksamhetsspecialist som vill utveckla elmarknaden

Arbetsbeskrivning

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker nu dig som aktivt vill vara med och vidareutveckla elmarknaden, såväl nationellt som nordiskt, i rollen som verksamhetsspecialist med fokus på avräkning.

Elmarknaden står inför stora förändringar där europeiska nätkoder och den nordiska balanseringsmodellen påverkar marknadsmodeller inom bland annat handel och balansering. Införandet av den elhandlarcentriska marknadsmodellen samt Elmarknadshubben ställer också krav på förändringar i roller, ansvar, processer och systemstöd.

Du kommer att axla en spännande och utvecklande roll på enhet Avräkning inom avdelning Elmarknad. Där arbetar 12 medarbetare i varierande ålder som tillsammans besitter stor erfarenhet och kompetens. Det är en öppen och trevlig enhet där vi hjälper och stöttar varandra.

Enhetens ansvar spänner över avräkning av stamnätet, utlandsförbindelserna, Transit samt balansansvariga men även EDIEL (elbranschens meddelande- och kommunikationsstandard). Processer som totalt sett genererar 90 % av Svenska kraftnäts intäkter vilket 2019 motsvarade ca 12 miljarder SEK.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg och kan komma att innebära vissa resor inom Norden och i övriga Europa.

Dina arbetsuppgifter
I din roll som verksamhetsspecialist ansvarar du främst för att våra befintliga systemstöd uppfyller verksamhetens behov. Som verksamhetsspecialist har du en central roll på enheten och är en viktig framgångsfaktor i omställningen till nya marknadsmodeller. I din roll kommer du att göra nulägesanalyser, omvärldsbevaka och identifiera behov på kort respektive lång sikt samt säkerställa att förändringar och förbättringar implementeras genom kravställning på systemstöden.

Din bakgrund
Vi söker dig som har minst tre års arbetslivserfarenhet efter examen, gärna från energibranschen. Du är civil- eller högskoleingenjör alternativt har du erhållit motsvarande kompetens genom relevant arbetslivserfarenhet.

Utbildning inom eller erfarenhet från el- eller energiområdet (från t.ex. nätägare, elhandlare eller balansansvarig) är meriterande. Du behöver inte ha en IT-bakgrund för denna tjänst men du ska ha ett intresse för IT och vara bekväm med att hantera olika systemstöd. Vi ser även positivt på om du har erfarenhet från att ställa verksamhetskrav, erfarenhet av systemet GENERIS eller förvaltningsmodellen PM3.

Vi tror att du har ett intresse för elmarknadsrelaterade frågor och att du har erfarenhet av att arbeta i processer.

Dina personliga egenskaper
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För att ha rätt förutsättningar för denna roll har du ett helhetsperspektiv, du är nyfiken och drivs av att förstå och lära dig verksamheten. Vidare är du analytisk och har lätt för att ta till dig ny information. Självständigt driver du dina ansvarsområden och skapar engagemang och delaktighet hos involverade medarbetare. Då du i rollen har ett tätt samarbete med kollegor ser vi en god samarbetsförmåga och tydlighet i kommunikationen som viktiga förmågor.

I denna rekrytering kan vi komma att använda färdighetstester som ett steg i rekryteringsprocessen.

Vill du veta mer, kontakta gärna rekryterande chef Robert Thelander, tel. nr. 010-475 86 71 alternativt HR-partner Maria Jäderberg, tel. nr. 010-475 81 23. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Välkommen med din ansökan senast den 8 mars 2020. Vi behandlar ansökningar löpande och välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi har som mål att bli branschens attraktivaste arbetsgivare. För att nå vårt mål arbetar vi alla utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 februari 2020
  • Ansök senast: 8 mars 2020

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


10 maj 2024

Kraftmontör

Kraftmontör

3 april 2024