Verksamhetsstrateg till UKÄ

Verksamhetsstrateg till UKÄ

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en utvecklande roll med övergripande och strategiska frågor i en myndighet med ett samhällsviktigt uppdrag? Nu söker vi dig som vill jobba som verksamhetsstrateg – vill du bli en av oss?

UKÄ bidrar till att stärka den svenska högskolan och Sverige som kunskapssamhälle. Vi granskar högre utbildning, analyserar och följer upp utvecklingen inom högskolan och bevakar studenternas rättssäkerhet. Vår vision är: Granskning för utveckling – vi säkrar Sverige som kunskapssamhälle!

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som en av två verksamhetsstrateger på UKÄ arbetar du med myndighetsgemensamma, övergripande och strategiska frågor och kommer ha ett pådrivande, sammanhållande och praktiskt ansvar i olika processer. Dina uppdrag får du från chefen för avdelningen för verksamhetsstöd och du kommer vara ett nära stöd för ledningsgruppen på UKÄ. Du arbetar också tillsammans med chefer och andra strategiska funktioner inom myndigheten. Du kommer ha ett nära samarbete med den andra verksamhetsstrategen och fördelningen av arbetsuppgifter kan variera.

Som verksamhetsstrateg kommer du också arbeta med myndighetsstyrning vilket bl.a. innebär verksamhetsplanering och uppföljning samt omvärldsbevakning. Arbetet innebär även att själv driva eller vara ett stöd för utredningar eller uppdrag, t.ex. samordning av jämställdhetsintegrering, hållbar utveckling och utarbeta riktlinjer för myndighetsstyrning. Ditt uppdrag bygger på ett nära och gott samarbete med myndighetens ledning och i rollen ingår att bereda och föredra ärenden för generaldirektör och ledningsgrupp samt representera myndigheten på möten, konferenser vid behov. Du samordnar och leder interna seminarier, verksamhetsplanerings- och verksamhetsutvecklingsdagar. Du är van vid att planera, driva och genomföra olika seminarier och workshoppar med chefer och medarbetare. Du driver processer från start till mål. Du dokumenterar och förmedlar dina resultat i rapporter och presentationer.

Din profil

Krav för tjänsten


• Akademisk examen (lägst motsvarande kandidatnivå)
• Aktuell erfarenhet av att driva och leda strategiskt och processinriktat arbete, t ex verksamhetsplanering, uppföljning och verksamhetsutveckling.
• Aktuell erfarenhet av myndighetsstyrning och samarbete med andra myndigheter
• Erfarenhet av att samordna olika arbetsuppgifter och leda projekt
• Erfarenhet av att planera, driva och genomföra seminarier och workshoppar med chefer och medarbetare
• God kunskap om högskolesektorn
• God kunskap om den statliga budgetprocessen
• Goda kunskaper i Officepaketet
• Goda kunskaper i svenska och engelska och förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift

 Meriterande


• Projektledarutbildning
• Erfarenhet från verksamhetsutvecklingsarbete på strategisk nivå inom statlig verksamhet
• Erfarenhet av arbete på granskningsmyndigheter
• Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete
• God kunskap om jämställdhetsintegrering i myndigheter

Dina egenskaper
Du är en självgående, initiativrik och drivande person som både kan lyfta blicken för att se större helheter och genomföra löpande uppgifter på ett strukturerat och noggrant sätt. Genom kreativitet och nytänkande hittar du tillsammans med andra utvecklingsmöjligheter och nya lösningar. Du är resultatinriktad och tar ansvar för att uppgifter utförs i tid och med hög kvalitet. Du har en god analytisk förmåga och kan analysera både kvantitativa och kvalitativa underlag. Du har god förmåga att samarbeta och god förmåga till intern dialog utifrån organisationens behov. Du har god strategisk förmåga och har intresse för att bidra till verksamhetens utveckling.

Om avdelningen
Funktionen för ledningsstöd uppgår idag till två medarbetare och ingår i avdelningen för verksamhetsstöd som består av cirka 25 engagerade medarbetare med huvudsakligt uppdrag att ge administrativt och strategiskt stöd till hela myndighetens verksamhet och utveckling, med fokus på kärnverksamhetens behov. Avdelningen är indelad i funktioner inom områdena kommunikation, HR, ekonomi, IT, reception, administration intendentur, ledningsstöd och informationsförvaltning. Avdelningen präglas av arbetsglädje och ett gott samarbete.

Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete i en verksamhet med ett samhällsviktigt uppdrag. UKÄ är en arbetsplats med drygt 120 anställda. Vi månar om våra medarbetares möjlighet till balans mellan arbete och privatliv och erbjuder bl.a. flexibla arbetstider, goda möjligheter till distansarbete och ett brett utbud av friskvårdsförmåner. Vi strävar efter att våra medarbetare ska känna arbetsglädje och stolthet, ha inflytande och lika möjligheter att utvecklas. Vi arbetar aktivt med att integrera ett jämställdhetsperspektiv i verksamheten och att skapa en god arbetsmiljö fri från diskriminering. Vi bedriver vår verksamhet i moderna lokaler intill Gullmarsplan.

Om anställningen
Tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning med tillsättning så snart som möjligt. Vi tillämpar individuell lönesättning.

För mer information och ansökan
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev inklusive relevanta betyg/intyg. Du ansöker om tjänsten via vår webbplats senast onsdagen den 24 maj 2023.

För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Peter Wikhagen, chef för Avdelningen för verksamhetsstöd. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Caroline Tovatt (Saco-S) eller Annika Calgheborn (ST). Samtliga nås via myndighetens växel, tfn 08-563 085 00

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Universitetskanslersämbetet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 maj 2023
  • Ansök senast: 24 maj 2023

Besöksadress

Box 7703
None

Postadress

Box 7703
Stockholm, 10395

Liknande jobb


Handläggare vårdgaranti

Handläggare vårdgaranti

17 maj 2024

Beredskapshandläggare

Beredskapshandläggare

17 maj 2024

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

17 maj 2024

Administrativ handläggare

17 maj 2024