Verksamhetsutvecklare, vikariat

Verksamhetsutvecklare, vikariat

Arbetsbeskrivning

MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.


Jämställdhet och likabehandling ska genomsyra MSB:s arbete internt och externt. Vi välkomnar alla sökande och ser en tillgång i att vi tillsammans kan spegla den variation som finns i samhället. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.




Om anställningen
MSB driver en kunskaps- och informationsintensiv verksamhet där det är av stor vikt att rätt information hanteras i rätt processer, ofta med stöd av moderna IT-baserade tjänster.

MSB eftersträvar därför en löpande verksamhetsutveckling med syfte att skapa tydliga arbetsprocesser och en effektiv informationshantering i kombination med ett modernt IT-stöd.

Verksamhetsutvecklingsenheten har bland annat i uppgift att ge ett myndighetsgemensamt stöd för verksamhetsutveckling, processutveckling och verksamhetsarkitektur. På enheten finns även strategisk IT och digitalisering samt myndighetens projektkontor och samordning av IT-förvaltning.

Just nu söker vi en verksamhetsutvecklare som har erfarenhet av projektledning, processutveckling, förändringsledning och digitalisering. 

Arbetsuppgifter
Som verksamhetsutvecklare inom området verksamhetsarkitektur kommer du vara en bärande kraft i det stöd med processkartläggning som vår enhet erbjuder myndigheten. Du kommer också att tillsammans med andra roller driva utvecklingen av verksamhetsarkitekturen, så att dess funktioner möter myndighetens krav på processorienterat kvalitetsarbete, verksamhetsskydd och informationshantering samt ger relevant stöd åt vår IT-förvaltning. Verksamhetsarkitekturen byggs upp med hjälp av modelleringsverktyget 2c8 och uppdragen planeras och genomförs med hjälp av agil metodik.

Som verksamhetsutvecklare på vår enhet får du möjlighet och förväntas att leda eller delta i förändringsarbeten inom hela myndigheten, ofta inom digitalisering. Du arbetar med att inventera problem och förbättringsmöjligheter och ger stöd till verksamhetsutveckling inom hela myndigheten. En viktig framgångsfaktor för dig blir att hitta balansen mellan verksamhetsutveckling, IT och digitalisering med användaren i centrum.

Du arbetar nära andra verksamhetsutvecklare, verksamhetssamordnare, verksamhetsarkitekt, IT-strateg, IT-arkitekter, informationscontrollers, projekt- och förvaltningsledare. Du medverkar i arbetet med att väga samman verksamhetens behov, krav och önskemål för att skapa effektiva verksamhetsprocesser och IT- och digitaliseringsstöd. Du använder vårt process- och modelleringsverktyg i arbetet med vår verksamhetsarkitektur och driver processkartläggning och –utveckling och interagerar kontinuerligt med våra angränsande områden såsom informationshantering, säkerhet, system och organisation.

Din kompetensprofil:
För att söka anställning som verksamhetsutvecklare har du en relevant akademisk utbildning och gedigen arbetslivserfarenhet inom verksamhetsutveckling. Vi har stort fokus på digitalisering och ser att din erfarenhet av processkartläggning kan användas som ett verktyg för att exempelvis kravställa digitala lösningar. Erfarenhet av process- och modelleringsverktyg är ett krav.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet från projektledning, PPS och arbete enligt agil metodik
- erfarenhet av ärende- och dokumenthantering
- certifiering inom verksamhetsutveckling
- förståelse för IT-arkitektur, digitalisering och systemutveckling samt dess möjligheter och utmaningar

Vi tror att du har ett naturligt ledarskap, besitter ett stort eget driv och trivs med mycket ansvar. Du har integritet, är en serviceinriktad person och har ett konsultativt förhållningssätt. Du arbetar strukturerat, sätter stort värde på kvalitet och strävar efter verksamhetsnytta. Du är prestigelös och utåtriktad med god samarbetsförmåga. Vi önskar också att du har ett intresse och en bredd som gör att du uppskattar dialog kring enhetens angränsande verksamhetsområden. Omvärldsbevakning och nyfikenhet är en viktig del av både din och vår enhets utveckling. Tillsammans lär vi oss kontinuerligt nya saker. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om MSB
Anställningen är placerad på avdelningen för verksamhetsstöd vid verksamhetsutvecklingsenheten. Enhetens uppgift är att styra, utveckla, förvalta och följa upp myndighetens arbete med verksamhetsutveckling genom att leda och utveckla myndighetens verksamhetsarkitektur, processkarta med tillhörande verksamhetsprocesser och digitala tjänster. I detta ingår strategier inom området samt inom it. I uppgiften ingår projekt- och förvaltningskontoret.
https://www.msb.se/sv/om-msb/organisation/

Anställningsvillkor
anställningen är ett vikariat med placering i Karlstad till och med 23 februari 2023.  möjlighet till förlängning finns.

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/anstallningsvillkor-och-formaner-nar-du-jobbar-pa-msb/

Är du intresserad?
Har du frågor kontakta enhetschef Henric Aineström. Fackliga företrädare är Niklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Din ansökan ska vara inkommen till MSB senast den 5 juni, märkt med referensnummer 2022/103.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20

Sammanfattning

Besöksadress

Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Norra Klaragatan 18
Karlstad, 65181

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024