Vetenskaplig programmerare inom gaming och trafiksimulering

Arbetsbeskrivning

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 12600 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1800 forskarstuderande. KTH har nästan 4800 anställda.

Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnads verksamhet handlar om framtidens samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur skall vara utformade. Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning omfattar både teknik, humaniora och samhällsvetenskap.

Institutionen för Transportvetenskap består av 3 avdelningar som bedriver undervisning inom flera olika utbildningsprogram. Antalet anställda på institutionen uppgår till 30 personer.

ARBETSUPPGIFTER
Programmering av spel och web services på ett oberoende och kollegialt sätt i direkt samarbete med personal och doktorander vid avdelningen. Du kommer att stödja spelsessioner och hjälpa till med demonstrationsprojekt.

Ämnesområde
KTH, Avdelningen för trafik och logistik söker en entusiastisk programmerare/spelbyggare. I vår forskning konstruerar vi spelsimuleringar och (interaktiva) visualiseringar av transportsystem. Vårt iMobility Lab arbetar med dataströmmar i realtid på vilka vi bygger innovativa moduler för realtidsanalys och planering. Vår GaPSlabs Suite är en spelmiljö under utveckling där styrning och drift av transport och trafik möts för att pröva ny design och lösningar för trängsel, hållbarhet, störningshantering med mera. Ditt arbete blir att stödja forskningen genom programmering och speldesign.

Ämnesbeskrivning
Ämnesområdet innefattar programmering och design av spel och mjukvara i web service och spel engine-stil för forskningsprojekt som pågår inom divisionen. Arbetet kommer att vara flexibelt och mycket dynamiskt.

KVALIFIKATIONER
Vi har behov av en oberoende programmerare med breda färdigheter som har:
- dokumenterade färdigheter inom spelteknologi, särskilt med spelmotorer som Unity, Crytek och/eller Unreal
- dokumenterade färdigheter inom web-baserad visualisering med hjälp av Java
- dokumenterade färdigheter inom lättviktsprogrammering med hjälp av 4GL-verktyg och till exempel C-sharp.
- ett hjärta för konstruktion av prototyper som fungerar.
- ledarskapsfärdigheter för ett framtida team av studenter och nyligen examinerade dataloger som vi kommer att utveckla under de kommande åren.
- intresse av att möjliggöra forskning i frontlinjen i en snabbrörlig miljö.

Om du tycker att du har ovan nämnda färdigheter ser vi fram emot din ansökan. Vi ber dig att inkludera flera exempel på projekt som du har arbetat med samt två referenser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Hans Westlund
08-790 9242
Helena Lundquist
08-790 71 74
Hans Edin
08-790 7639
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster
08-790 83 82
Patric Jansson
08-790 73 76
Göran Cars
08-790 7938
Joel Franklin
08-790 83 74
Anders Karlström
08-790 92 63
Lars Abrahamsson
08-790 70 58

Sammanfattning

Besöksadress

KTH 10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb


Senior Growth Engineer

Senior Growth Engineer

24 maj 2024

Systemutvecklare till SSG

Systemutvecklare till SSG

24 maj 2024