Vi söker 3 Koordinatorer till Socialförvaltningen, ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

I Flens kommun tror vi på mångfald, delaktighet och samverkan som en möjlighet att göra skillnad och påverka. Tillsammans tar vi ansvar för och utvecklar livskvaliteten i livets alla faser. Vi rustar för utveckling och behöver dig som kan bidra med engagemang, vilja och uthållighet. Klimatet är vänligt och tillitsfullt och ger medarbetare utrymme att växa.

Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta.

Arbetsplats
Socialförvaltningen ger stöd och omsorg till Flens kommuninvånare. Förvaltningen har tre avdelningar, Avdelningen för utbildning, stöd och integration, Avdelningen för äldre och personer med funktionsnedsättning och Avdelningen för myndighetsutövning.
Myndighetsutövning är organiserad i tre enheter med varsin ansvarig enhetschef, enheten för ekonomiskt bistånd, myndighetsdelarna inom äldre och funktionshindrades områden och utredningsenheten för individ och familj. De främsta arbetsuppgifterna inom utredningsenheten för ekonomiskt bistånd är att utreda och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd. Till arbetet hör också att stötta personer att finna långsiktigt hållbara lösningar för egen försörjning.

Arbetsuppgifter
Nu anställer enheten 3 koordinatorer vars uppgift är att tillsammans med individen och i samverkan med enhetens socialsekreterare samt andra interna och externa parter arbeta för att möjliggöra vägar till egen försörjning. Arbetet består av socialt förändrings- och motivationsarbete med tät klientkontakt. Då samverkan har en central roll i uppdraget kommer olika former för detta att behöva utvecklas med flera parter.

Kompetens
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan likvärdig högskoleutbildning. Tidigare vana av arbete inom ekonomiskt bistånd, det kommunala arbetsmarknadsområdet eller liknande är önskvärt. För att lyckas i uppdraget behöver du ha ett genuint intresse för socialt förändringsarbete samt utgå ifrån att de individer vi arbetar med har en vilja att förändra sin situation. Utgångspunkten är att varje individ är unik och att varje steg mot egen försörjning därför behöver vara individuellt utformat. Genom reflektion och motivation synliggör du som koordinator individens styrkor, drivkrafter och behov. Du arbetar för att möjliggöra rätt insatser och förser därmed individen med redskap i arbetet med att nå målet om egen försörjning. Du behöver vara flexibel samt ha en god förmåga att bygga relationer, såväl med klienter som med samverkande parter. Då samverkan är centralt i arbetet och till stor del kommer att behöva byggas upp behöver du ha förmåga att se helhet och processer. Du kommer att behöva ta initiativ till samverkan vilket gör att du behöver kunna skapa kontakter och ibland vara den som driver på arbetet. Då Socialförvaltningen arbetar utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt samt samtalsmetoden MI-Motiverande intervju är det också en fördel om du har kunskap/erfarenhet av detta.

Socialförvaltningen lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Varaktighet/omfattning
Tillsvidare med tillträde efter överenskommelse under förutsättning att erforderliga beslut fattas, intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Lön
Flens kommun tillämpar individuell lönesättning.



Välkommen med din ansökan senast den 26 februari 2017
 


Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Flens kommun har subventionerad friskvård och är en rökfri arbetsplats. Se även vår hemsida www.flen.se för övrig information.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Flens Kommun Flen
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Flens kommun tillämpar individuell lönesättning.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 20 januari 2017

Liknande jobb


Samordnare inom hemtjänst, Centralorten

Samordnare inom hemtjänst, Centralorten

3 maj 2024

Metering Data Analyst

Metering Data Analyst

2 maj 2024

Quality Assurance Officer

2 maj 2024