Vi söker en bygglovshandläggare till samhällsbyggnadsförvaltningen

Vi söker en bygglovshandläggare till samhällsbyggnadsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.


Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.



Tjänsten och arbetsuppgifterna
Vill du vara med i byggandet av ett växande Botkyrka? Gillar du ett omväxlande arbete och vill vara med och utveckla en helt igenom digital samhällsbyggnadsprocess? Tycker du dessutom att det är spännande med myndighetsutövning och PBL-juridik? Då ska du söka det här jobbet!

På bygglovsenheten är vårt samlade uppdrag att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, anmälningspliktiga åtgärder, genomförande/teknisk kontroll, utöva tillsyn över olovligt byggande, ge vägledning och service samt handlägga bostadsanpassningsbidrag.

Botkyrka är trots konjunkturen stor och kommunen befinner sig i ett expansivt skede med många, stora och intressanta projekt, Dit hör tex Södra Porten, Rikstens Friluftsstad, Rikstens företagspark, Slagsta Strand, Tumba centrum och centrala Tullinges kommande utveckling.

I rollen som bygglovhandläggare kommer du att handlägga olika typer av bygglovsärenden. I rollen ingår även att handlägga förhandsbesked, anmälningspliktiga åtgärder och tillsyn av olovligt byggande. Du kommer ge vägledning och svara på frågor om byggande från olika intressenter, till exempel medborgare, byggherrar eller myndigheter, utifrån gällande detaljplaner, översiktsplan och aktuell lagstiftning.

Tillsammans med oss övriga på enheten är du delaktig i arbetet med att förbättra och utveckla vår verksamhet. Du fattar självständiga beslut i enlighet med gällande delegationsordning. Som medarbetare arbetar du kontinuerligt med att effektivisera våra arbetsprocesser där vi har ett helt digitalt arbetssätt. Vi använder ärendehanterings-systemet ByggR.

Du arbetar både självständigt, gemensamt i bygglovsgruppen och tillsammans med andra enheter inom kommunen. I rollen ingår schemalagd telefontid 4 timmar per vecka där du vägleder bygglovssökande både medborgare och företagare med deras bygglovsfrågor. På måndagar erbjuder vi även mötestid (digitala möten) till medborgare och företagare för vägledning inför deras ansökningar därför söker vi dig som ser värdet i att ge god service och har ett professionellt bemötande med medborgaren i fokus!

Vi erbjuder dig
Ett brett, komplext och fantastiskt roligt uppdrag på en enhet fylld av kompetens och engagemang med fokus på våra medborgares behov av service och vägledning i bygglovsärenden. Inom teamet hjälper och stöttar vi varandra och delar med oss av vår kunskap för att vi ska uppnå samsyn och utföra vårt samhällsnyttiga uppdrag med hög kvalitet.

Vi är en förvaltning som ligger i framkant när det gäller utvecklingsarbete och bygglovsenheten spelar en viktig roll för att uppnå en obruten digital samhällsbyggnadsprocess på förvaltningen.

Läs mer här om Obruten digital samhällsbyggnadsprocess: ODS - https://botkyrka.varbi.com/center/tool/position/676828/edit/tab:2/ODS - Välkommen till Botkyrka kommuns webbplats

Vår arbetsplats ligger i Tumba nära pendeltågstationen, och vi arbetar både på kontoret och på distans utifrån verksamhetens behov. På måndagar jobbar vi lite längre dagar som en service för våra medborgare, och kan därför avsluta veckan med kortare arbetstid på fredagar.

Du som söker till oss
Krav:

- Vi söker dig som har högskoleutbildning som arkitekt/byggnadsingenjör alternativt motsvarande yrkeshögskoleutbildning eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant.
- Du behöver ha flerårig arbetserfarenhet av att handlägga bygglovs- och tillsynsärenden och ska ha handlagt både enklare och mer komplicerade ärenden inkluderande tjänsteskrivelser och nämndhantering.
- Du har goda kunskaper i PBL.
- Du har ett giltigt B-Körkort.
- Du har mycket goda kunskaper i det svenska språket både i tal och skrift. God svenska i tal och skrift är en förutsättning eftersom du kommer att kommunicera med såväl medborgare som företagare. Det kommer bli aktuellt att hålla i föredragningar och presentationer t.ex. för nämnd, där kommunikativ och pedagogisk förmåga är viktigt.

Det är meriterande om har erfarenhet av arbete i ärendehanterings-systemet ByggR/NOVA.

Eftersom vi har ett digitaliserat arbetssätt krävs det att du är strukturerad, planerar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt och håller uppsatta tidsramar. I din roll ska du effektivt driva dina ärenden framåt i processen för att nå de uppsatta målen. Vi är en verksamhet i utveckling och söker dig som har ett flexibelt förhållningssätt, ser möjligheter i förändringar och utmaningar samt bidrar med ditt engagemang och kompetens. Rollen kräver en samarbetsinriktad förmåga eftersom vi har mycket kontakt med människor både internt och externt, och du behöver vara trygg i din roll då du ska förmedla information och skapa förtroende när du vägleder medborgare och företagare i bygglovsprocessen. Inom teamet hjälper och stöttar vi varandra och delar med oss av vår kunskap för att vi ska uppnå samsyn i handläggningen.

Välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


Bygglovskoordinator

Bygglovskoordinator

24 april 2024

20 mars 2024