Vi söker verksamhetscontroller till Tomelilla kommun!

Vi söker verksamhetscontroller till Tomelilla kommun!

Arbetsbeskrivning

På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är en plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid.

Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun.

Ekonomienheten som leds av ekonomichefen tillhör kommunledningskontoret och ansvarar för Tomelilla kommuns samtliga ekonomiprocesser. Enheten utgörs av 8 personer med olika roller såsom ekonomiassistenter, redovisningsekonom, och verksamhetscontrollers vars främsta uppgift är att stödja kommunens verksamheter och nämnder i planerings- och uppföljningsprocesser kopplat till kommunens styrmodell.

Enheten är inne i ett spännande skede där vi just har implementerat ett nytt ekonomisystem i samverkan med Sjöbo, Simrishamn och Skurups kommun. Vi ser stora möjligheter att fortsätta att vidareutveckla det samarbetet och erbjuder där en plattform för dig som vill vara med och bidra till framtidens hållbara ekonomienhet där samarbete och stora möjlighet att utveckla och utvecklas står i fokus.

ARBETSUPPGIFTER
Inom ekonomienheten finns tre verksamhetscontrollers och där satsar vi nu på att öka teamkänslan kollegor emellan och hitta gemensamma arbetsprocesser i syfte att minska sårbarheten och dra nytta av den samlade kompetensen där du förväntas vara med och bidra till både smartare arbetssätt och en gynnsam arbetsplatskultur.

I rollen förväntas du stödja kommunens verksamheter och nämnder i deras planerings- och uppföljningsprocesser och i alla avseenden bistå i deras uppdrag att skapa mesta nytta utifrån den politiska riktningen och övrig styrning såsom tex lagkrav.

Du kommer ha huvudansvar för ett antal verksamheter och nämnder men förväntas även sätta dig in i dina kollegors ansvarsområden för ni ska kunna bistå varandra vid frånvaro av olika slag, samt eventuella arbetstoppar. Du förväntas agera proaktivt och vara en nära samarbetspartner till verksamheternas chefer i deras planering av insatser kopplat till ekonomiska resurser, samt uppföljning av resultat. I din roll ingår också att bereda och föredra ärenden kopplat till planering- och uppföljningsprocesser till de nämnder du har huvudansvar för.

Vi strävar efter att arbeta med en tillitsbaserad styrning varför du förväntas bidra med din kompetens för helhetens bästa samt ha förmåga att självständigt se vad som behöver göras och ta ansvar för leveranserna. Till din hjälp har du både kollegor och en chef, samt alla funktioner i de verksamheter du har huvudansvar för där alla har ambition att bidra till vår gemensamma framgång likväl som allas utveckling genom att vi utmanar varandra med omtanke.

KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs det att du har högskoleutbildning med inriktning ekonomi eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

• Meriterande med fördjupad specialistkunskap inom redovisning, budget och ekonomiska analysmetoder.

Du behöver ha flerårig erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete från kommun eller annan politiskt styrd organisation.

• Meriterande om du har arbetslivserfarandehet av följande:
- raindance eller andra digitala ekonomisystem
- ekonomisk analys
- utvecklingsarbete kring smartare arbetsprocesser
- teamarbete

Personliga kompetenser som kommer göra att du lyckas i det här uppdraget är att du har lätt för att skapa relationer, skapa dialog, är pedagogisk och analytisk. Du behöver förmågan och intresset av att lära och förstå det verksamhetsnära, samtidigt som du behöver kunna se helheten. Som person är du bra på att strukturera ditt arbete och arbeta i processer. Du behöver ha ett intresse för digitalisering.

• Du behöver kunna uttrycka dig väl i svenska i såväl tal som skrift.

ÖVRIGT
Tomelilla kommun har rökfri arbetstid.

Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Tomelilla kommun samarbetar med nätverket Tandemrekrytering Österlen. Mer information finns på www.tomelilla.se

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vid problem med ansökan var god kontakta Vismas support (0771-693 693).

Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Eva Viggh
0417-182 78
Ekonomichef Anders Eriksson
0417-183 05
Kommunikationschef Helene Grafman
0417-18230

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tomelilla kommun, Kommunledning
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 december 2022
  • Ansök senast: 30 december 2022

Besöksadress

Gustafs Torg 16 Tomelilla
None

Postadress

Tomelilla kommun
Tomelilla, 27380

Liknande jobb


29 april 2024

26 april 2024

26 april 2024