Vi växer och utvecklas! - Vi öppnar nytt boende

Vi växer och utvecklas! - Vi öppnar nytt boende

Arbetsbeskrivning

Säters kommun präglas av både småstad och landsbygd och ligger i hjärtat av Dalarna, med närhet till bra kommunikationer. I Säter hittar du lugnet, nära till jobbet, nära till skolan. En rikare fritid. En tryggare tillvaro.

I Säters kommun arbetar vi aktivt med värdskapsarbetet som innebär att vi verkar för ett öppet förhållningssätt och ett bemötande utöver det vanliga. Detta gör vi genom att vara stolta, äkta, tillgängliga, engagerade och respektfulla. År 2022 ska vi vara Nordens mest attraktiva inlandsregion och det goda värdskapet ser vi som en viktig del i arbetet med att nå dit. 



Säters Kommun öppnar ett nytt Särskilt boende med en integrerad korttidsenhet under oktober 2023. Boendet är beläget centralt i Säter med
utsikt över sjön Ljustern och har fått namnet Prästgärdet med anledning av dess
position.  Prästgärdet inrymmer totalt 70 lägenheter fördelat på två plan.
På boendet Prästgärdet inryms även en daglig verksamhet och ett
centralkök. 

Visionen är att Prästgärdet skall erbjuda dem boende en personcentrerad, funktionsbevarande och sammanhållen vård av hög kvalité. I
syfte om att skapa rätt förutsättningar till detta har stort fokus lagts på att
tänka nytt gällande verksamhetens arbetssätt och på lokalerna i sig, i relation
till målgruppens behov samt personalens arbetsmiljö.

Vi söker nu:
* En undersköterska för tillsvidareanställning med inriktning somatik/korttids
* En undersköterska för långtidsvikariat (cirka 1 år) med inriktning somatik/korttids

Arbetsuppgifter
Utifrån biståndsbeslut och genomförandeplan hjälper du omsorgstagarna med deras behov. Arbetsuppgifterna innebär exempelvis att hjälpa
och stötta omsorgstagaren i moment rörande städ, tvätt, måltidssituationer,
personlig hygien, på- och avklädning. I arbetsuppgifterna ingår även att du ska
utgöra ett stöd för individen i vardagen gällande aktivering, daglig
utevistelse och social samvaro. Uppdraget innefattar även förflyttningar av
omsorgstagare som inte själva kan förflytta sig. Hälso- och sjukvårdsuppgifter
utförs på delegation av omvårdnadsansvarig sjuksköterska. Du är kontaktperson
för en eller flera omsorgstagare, vilket innebär att du förväntas ha en
fördjupad kunskap och engagemang för omsorgstagarens personliga omvårdnad. Som
kontaktperson förväntas du upprätta en genomförandeplan som beskriver
individens personliga behov och önskemål i relation till biståndsbeslut samt
hur dem behoven ska tillgodoses. 

Till din hjälp i uppdraget finns förutom dina kollegor även sjuksköterskor, sjukgymnast, arbetsterapeut samt två enhetschefer som ansvarar
för vardera plan, på plats. Prästgärdet har även anställt två
kvalitetsundersköterskor på 50 % vardera, vars fokus är att på uppdrag av
enhetschef stötta all personal i exempelvis verksamhetssystem, dokumentation
och genomförandeplaner, bemötande, rutiner med mera. Vidare har två samordnare
på 50% vardera, anställts, vars uppgift är att planera dem dagliga insatserna
utifrån biståndsbeslut/genomförandeplan samt aktivt arbeta med att samordna,
stötta och delta i aktiviteter för dem boende. Övriga 50% arbetar
kvalitetsundersköterskorna och samordnarna i vården tillsammans med er i syfte
om att öka deras förståelse och insyn, och på så vis verklighetsförankra deras
arbetsuppgifter i övrigt. Kopplat till boendet Prästgärdet finns även
kontorstid, en administratör/bemanningsassistent som tillsätter vikarier vid
korttidsfrånvaro. I dagsläget ses denna roll över i hopp om att kunna erbjuda
detta även helgtid, för att minska behovet av att ni som undersköterskor skall
behöva lägga tid på att ringa in personal helger, vid oväntad frånvaro.

Kvalifikationer
- Du ska vara 18 år eller äldre.
- Du ska vara utbildad undersköterska eller ha annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Du ska vara bekväm med att dagligen använda digitala verktyg och andra hjälpmedel i ditt arbete.
- Du ska kunna hantera det svenska språket väl i både tal och skrift, då daglig kommunikation och dokumentation sker på det svenska språket.
- Det är meriterade om du har arbetslivserfarenhet inom vård samt om du har erfarenhet av korttidsboende och/eller demensvård samt dokumentation.

Personliga egenskaper
- Det är av största vikt att du tycker om att arbeta med och för människor.
- Du är flexibel i ditt bemötande och arbetssätt, både gentemot kollegor, boende och anhöriga.
- Du vill bidra till en god, personcentrerad och kvalitetssäker vård och omsorg
- Du är tålmodig och arbetar motiverande för att bevara individens befintliga funktioner, öka individens livskvalité och tillgång till daglig stimulans.
- Du är serviceinriktad, strukturerad och trivs bra när du har många bollar i luften, utan att för den skull känna stress och press.
- Du reflekterar och arbetar för att utveckla det som både kan bli bättre på en verksamhetsnivå tillsammans med dina kollegor, och på en individnivå där du uppvisar en självinsikt, personlig mognad och prestigelöshet i vad du själv kan göra annorlunda för att bidra till förbättringar och utveckling.
- Du bidrar till ett gott arbetsklimat där glädje, engagemang, eget ansvar, samarbete, respekt och en öppen, ärlig samt tydlig kommunikation är viktiga komponenter.
- Du ser möjligheter hellre än svårigheter genom att arbeta lösningsfokuserat.
- Du är en trygg medarbetare som förmår att stå stadigt även under tuffare omständigheter, med en drivkraft som för dig framåt

Vi erbjuder
Vi erbjuder en arbetsplats där vi ständigt arbetar för att utveckla och förbättra förutsättningarna för våra vårdtagare, men även för oss
som personal. Säters kommun arbetar även aktivt för att ta klivet in i en mer
digitaliserad värld, vilket vi tror skapar möjligheter och bättre
förutsättningar för alla.

Vi ser just nu över möjligheterna i att övergå till individuell schemaplanering, efter önskemål från personalgrupp.

Låter
detta intressant och du vill arbeta på en arbetsplats där din insats verkligen
gör skillnad och där du har en möjlighet att berika andra människors liv? Då är
detta tjänsten för dig! Sök innan ansökningstiden är slut. För den som blir erbjuden
tjänst förväntas tillsättning ske i september/oktober 2023, eller enligt
överenskommelse.

Intervjuer sker löpande under rekryteringstiden och kan komma att tillsättas innan annonstidens avslut. 

Kontaktinformation
Linn Norman, Enhetschef, 0225-55056

Arbetsplats
Peter Cruses väg

783 34 Säter

Kontaktpersoner på detta företaget

Verksamhetsområdeschef Eva Jondelius
0225-55165
1:e socialsekreterare Gudrun Engström Larsson
0225-55165
Förvaltningschef Andreas Mossberg
0225-55152
Kommunchef Stefan Lundkvist
0225-55113
Enhetschef Fågelsången Camilla Thommes
0225-55286
Enhetschef Enbackagården Adriana Malmstedt
0243-78380
Verksamhetsområdeschef säbo och hemtjänst,Skedvigå Stig Eriksson
0225-55290
Enhetschef socialpsykiatri Pernilla Eriksson
0225-55648
Enhetschef gruppbostäder Lena Palmborn
0225-55647
Enhetschef personlig assistans Anna Skinnars
0225-55645

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Säters kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 maj 2023
  • Ansök senast: 11 juni 2023

Besöksadress

Rådhuset, Åsgränd 2 78327 Säter
None

Postadress

Box 300
Säter, 78327

Liknande jobb