Vik. Biståndsbedömare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Vård- och omsorgsförvaltningen ger stöd åt äldre och personer med funktionsnedsättning. På förvaltningen arbetar omkring 2 000 medarbetare inom vårdboende, hemtjänst, korttidsvård, funktionsstöd, hälso- och sjukvård samt på vårt biståndskontor.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en beställar- och utförarorganisation. Biståndskontoret ansvarar för alla beställningar avseende insatser för äldre och personer med funktionsnedsättningar och för uppföljning och tillsyn av uppdragens utförande. Biståndsenheten ansvarar för myndighetsutövning avseende insatser inom äldreomsorg.



ARBETSUPPGIFTER
Som biståndsbedömare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter behovsbedömning, utredning och beslut enligt SoL, framförallt riktade till äldre inom hemtjänst och särskilt boende. Din uppgift är att kommunicera beslut på ett professionellt sätt med gott bemötande till kunden. Vidare gör du uppföljning av de beviljade insatserna, verkställighet och dess kostnader. Som biståndsbedömare samverkar du även med anhöriga, kollegor, utförare, andra professioner och myndigheter.

Du kommer också att vara med i det fortsatta utvecklingsarbetet med införandet av arbetsmodellen Indvidens Behov i Centrum (IBIC).

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av myndighetsutövning, samt kunskaper om gällande lagstiftning och regelverk samt om målgruppen. Du förväntas ha en god samarbetsförmåga och stor förmåga till gott bemötande både gentemot kunder och mot samarbetspartners.

Dokumentation och utredning är en viktig del i ditt arbete därför krävs det goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift samt analytisk förmåga.

Körkort är ett krav.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Leena Hagman
054-5405801
Wanja Lööv
054-540 47 56
Christina Millner, Administrativ chef
054-540 55 09
Margareta Wilde, SSR
054-540 54 57
Ann Eklöf, Vision
054-540 55 15
Enhetschef, Hemrehab Maria Hasslid
054-540 58 85
Enhetschef, Hemrehab Kerstin Tyrenhag
054-540 57 58
LSR Marie Hildèn
054-540 56 40
Emma Ragnarsson, LSR
054-540 59 47
Enhetschef Gunilla Olsson
054-540 55 91

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Karlstads kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen Karlstad
  • 2 platser
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde sker snarast efter överenskommelse. Vikariatens längd varierar., upphör: 2017-08-31 .
  • Publicerat: 31 augusti 2016

Besöksadress

Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad
None

Postadress

Stadshuset, Drottninggatan 32
Karlstad, 65184

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024