OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Central förvaltning Administrativa enheten söker Vik samordnare, fr o m september 2009 t o m januari 2010 med ev förlängning, 75 % ref nr 20/2009 Tjänsten Heby kommun driver ett projekt tillsammans med Länsstyrelsen i Uppsala län för att förbättra samordningen av de alkohol- och drogförebyggande frågorna samt för att integrera detta arbete med det övriga folkhälso- och brottsförebyggandearbetet.Vår samordnare kommer att vara föräldraledig fr o m september månad 2009.Projekttiden går ut 31 januari 2009.Eventuellt kommer tjänsten att permanentas.Omfattningen kommer i så fall att vara 50 % av heltid.Ansvar Förutom det som beskrivits ovan, är samordnaren en resurs för hela den geografiska kommunen.Samordnaren ansvarar för att nyckelpersoner inom Heby kommun ska få en ökad kunskap om verkningsfulla metoder och strategier inom det drogförebyggande området.I rollen ingår ansvar för att förbättra samordningen och samarbetet av den lokala nivåns alkohol- och drogförebyggande insatser samt för att öka antalet insatser inom området.Samordnaren ska vara en motor i processen vid genomförandet av det alkohol- och drogpolitiska programmet, resultatet av välfärdsbokslutet och det brottsförebyggande arbetet.I rollen ingår också ansvar för att marknadsföring av projektet sker i medierna.Samordnaren ansvarar för att arbetet utgår ifrån de nationella handlingsplaner som finns för både alkohol- och narkotikaområdet, de nationella folkhälsomålen samt de lokala styrdokumenten.Kvalifikationer I rollen som samordnare är det viktigt att du kan arbeta självständigt, är initiativrik och kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift.Du har också förmåga att kommunicera framgångsrikt på olika nivåer i och utanför kommunorganisationen.Rollen kräver god erfarenhet av att samverka/samarbeta med olika intressenter för att därigenom skapa och bygga helhetslösningar som gagnar projektets syfte.Rollen kräver god förståelse av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet samt en god förmåga att skapa förtroendefulla relationer i såväl interna som externa kontakter.Personliga egenskaper Den framgångsrike samordnaren har en personlighet enligt nedan: * är utåtriktad, positiv och diplomatisk * är prestigelös * har god kommunikativ förmåga och social kompetens både internt och externt * har en utvecklad strategisk förmåga.* är självständig under ansvar * har förmåga att arbeta processorienterat * vara strukturerad och målorienterad * har ett stort intresse och engagemang för kvalitets- och utvecklingsfrågor inom området * stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet Utbildning: Du ska ha kandidatexamen i folkhälsovetenskap eller socionomexamen.Erfarenhet av förebyggande arbete och projektarbete är meriterande.Mycket goda kunskaper i svenska, i tal, skrift och förståelse förutsätts.Övrigt 75%, vikariat 6 mån med eventuell förlängning.Tillträde under augusti eller september enligt överenskommelse under förutsättning av erforderliga beslut Ange löneanspråk.Ansökan sändes så att den blir registrerad senast den 25 maj 2009.Ange referensnummer 20/2009