Vikariat som barnsekreterare inom familjehemsvården

Vikariat som barnsekreterare inom familjehemsvården

Arbetsbeskrivning

Inom socialförvaltningen är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. När du arbetar här kan du vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vi utreder och beslutar om stöd till barn och ungdomar, familjer, äldre, personer med funktionsnedsättning samt människor i behov av stöd i olika livssituationer. Tillsammans arbetar vi för att ge den högsta kvaliteten på den service vi erbjuder. Nu utökar vi enheten för familjerätt och familjehemsvård med ett vikariat som barnsekreterare. I rollen ingår det att följa upp placerade barn och ungdomar. Arbetsgruppen består för närvarande av tre familjerättssekreterare, tre familjehemssekreterare, tre barnsekreterare och en enhetschef.

Vår enhet är en del av en större avdelning på socialförvaltningen där bland annat mottagningsenheten, barnenheten, ungdomsenheten och kommunens öppenvård ingår. Vi har ett nära samarbete med de andra enheterna och vi ser oss som en helhet där vi hjälper varandra för att kunna utföra vårt uppdrag med hög kvalitet. Våra enheter är små för att möjliggöra ett nära ledarskap.

Ditt nya jobb


Vi söker en socialsekreterare för att arbeta som barnsekreterare inom familjehemsvården under sex månader och som eventuelllt kommer erbjudas förlängning på grund av föräldraledighet. Ditt huvudsakliga uppdrag som barnsekreterare är att följa upp insatser, främst gäller det placerade barn och ungdomar i familjehemsvården. I uppdraget är det viktigt att ha ett barnfokus i samarbete med familjehemssekreterarna. I ditt arbete kommer du bland annat skriva utredningar, överväganden och uppföljningsdokument enligt BBIC. Du kommer planera tillsammans med barnen för en god hälsa och fungerande skolgång. Ha interna och externa samarbetspartners. Vi som redan jobbar i gruppen erbjuder dig en glad och trevlig arbetsgrupp där vi jobbar nära och stöttar varandra. Vi gillar vårt arbete och trivs med varandra som ett team där alla är viktiga delar av en helhet. Målet är att ha en riktigt bra familjehemsvård där barnen är i fokus.

Det finns också en administrativ enhet som stödjer oss i det dagliga arbetet. Varje månad har vi extern handledning för stöd i vårt komplexa arbete. Vi arbetar sedan ett par år tillbaka enligt Signs of Safety och vi är i en pågående process med att utveckla våra färdigheter i denna metod. Österåkers kommun är med i Yrkesresan och den kommer ge dig återkommande fortbildning inom olika områden som är direkt knutet till ditt arbete inom socialtjänsten. I Österåkers kommun har du även möjlighet till distansarbete upp till två dagar i veckan. Friskvårdstid och friskvårdbidrag finns samt möjlighet att ansöka om semesterväxling.

Din profil

Vi söker dig som har socionomexamen alternativt uppfyller kraven i HSLF-FS 2019:11. Detta då det krävs särskild behörighet för att utföra vissa arbetsuppgifter inom barn- och ungdomsvården. Du har kunskaper kring gällande lagstiftning kopplat till socialtjänstens arbete. B-körkort är ett krav för att kunna utföra arbetsuppgifterna.  

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Det är meriterande men inget krav om du:


• har erfarenhet av myndighetsutövning
• har erfarenhet av familjehemsvård
• har erfarenhet av att dokumentera i Lifecare
• har erfarenhet av arbete med Signs of Safety

Anställningens omfattning

Heltid

Anställningsform

Vikariat om 6 månader med eventuell möjlighet till förlängning

Tillträde

Enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag

Den 13 februari och intervjuer kommer att ske löpande.

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 januari 2025
  • Ansök senast: 13 februari 2025

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Socialsekreterare SoL, LSS och LVM

23 augusti 2010

Socialsekreterare till den gemensamma socialjouren i Dalarna

30 mars 2020

Socialsekreterare, ensamkommande flyktingbarn

23 augusti 2010

Socialsekreterare till HVB - Hemmet Fyrklövern

24 augusti 2010