Vikarierande assistent

Arbetsbeskrivning

Havs- och vattenmyndigheten är en miljömyndighet med säte i Göteborg. Bland våra 250 medarbetare finns både generalister och specialister inom en rad olika fackområden. Vi tar ansvar för att hav och sötvatten nyttjas men inte överutnyttjas. Vi utgår från ekosystemens och människans behov nu och i framtiden. Detta gör vi genom att samla kunskap, planera och fatta beslut om insatser för en bättre miljö. För att nå framgång samverkar och förankrar vi vårt arbete med alla berörda, nationellt såväl som internationellt.

Myndigheten ska arbeta för levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla.


Havs- och vattenmyndighetens avdelning för fiskförvaltning, enheten Centrum för fiskerikontroll söker en vikarierande assistent.


ARBETSUPPGIFTER
Havs- och vattenmyndighetens avdelning för Fiskförvaltning ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska fisket följer gällande regler på fiskets område. Avdelningen ansvarar också för att de fiskekvoter Sverige tilldelats inte överskrids. Detta sker genom att vi följer det svenska fiskets rapportering, kontrollerar hur fisket bedrivs samt beslutar om fiskestopp. Enheten Centrum för fiskerikontroll är en av fem enheter på avdelningen och är ett övervaknings- och supportcenter gentemot fisket, myndighetens landningskontrollanter och Kustbevakningen. Verksamhet bedrivs på enheten dygnet runt, alla dagar på året.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att via telefon, ta emot och registrera olika typer av anmälningar från fisket och ge IT-support till de fiskare som rapporterar sina fångster elektroniskt. Vidare ingår att korskontrollera uppgifter från fisket, svara på frågor och informera om gällande regelverk på fiskets område samt bedriva övervakning av fisket i realtid. Utöver detta ingår övriga arbetsuppgifter som genomförs på enheten såsom att samordna gemensamma kontrollinsatser mellan EU:s medlemsländer. Arbetstiden kommer att vara schemalagd och är förlagd på såväl dagtid som nattetid årets alla dagar.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har treårig gymnasieutbildning. För att på bästa sätt hantera arbetsuppgifterna på enheten är det meriterande om du har eftergymnasiala studier eller kurser inom samhällsvetenskap alternativt naturvetenskap. Vi ser även gärna att du har allmänjuridiska kunskaper.

Du har minst två års arbetslivserfarenhet inom support eller servicefunktion med direkt kundkontakt. Du har även vana av att arbeta oregelbundna tider.
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter från offentlig verksamhet. Det är även meriterande om du har kunskap om fisket och regelverket för fiskerikontroll. Våra IT-verktyg utvecklas ständigt och därför krävs det att du är en van IT-användare.

Eftersom att du har rollen som myndighetsperson är det viktigt att du är tydlig och pedagogisk i kommunikationen samt kan hantera avvägningen mellan att vara beslutsam och samtidigt ha förståelse för den enskildes behov. Att verksamheten bedrivs dygnet runt betyder att det inte alltid finns någon att fråga vilket ställer krav på att du kan arbeta självständigt och har problemlösningsförmåga.
Arbetstempot kan periodvis vara högt och informationsflödet intensivt, t.ex. avseende ändringar i och tolkningar av regelverk samt uppdateringar av rutiner och instruktioner. Med anledning av detta är det oerhört viktigt att du är ansvarsfull, strukturerad och noggrann. Vidare behöver du vara flexibel, kunna hantera många frågor samtidigt och vara motiverad att sätta dig in i arbetet för att uppnå våra mål. Det förutsätts att du kan arbeta dagar, kvällar och nätter och du ska ha vana av att arbeta oregelbundna arbetstider. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Du måste kunna flytande svenska i tal och skrift samt kunna tala och skriva engelska. Vi ser gärna att du har kunskaper i annat skandinaviskt språk.


ÖVRIGT
Anställningen är placerad i Göteborg. Anställningen är ett vikariat till och med 31 oktober 2014 med tillträde snarast möjligt.
Arbetstiden kommer att vara schemalagd och är förlagd på såväl dagtid som nattetid årets alla dagar.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringsföretag och liknande.

För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Karin Hermansson, tf. Avdelningschef. T.o.m. 7 j
010-698 60 22
Ingemar Berglund, Avdelningschef. Fr.o.m. 15 jul
010-698 60 07, 070-696 93 20
Stig Thörnqvist, Fackförbundet ST inom HaV
010-698 60 00
Jessica Hjerpe Olausson, ledamot i Saco-förening
010-698 60 00
Karin Hermansson, tf. Avdelningschef. För kontak
010-698 60 22
Ingemar Berglund, Avdelningschef. För kontakt fr
010-698 60 07, 070-696 93 20
Kajsa Berggren, enhetschef
010-698 60 18
Björn Sjöberg, Avdelningschef
010-6986008
Johan Kling, Saco-föreningen
010-698 60 00
Jessica Hjerpe Olausson,facklig representant SAC
010-698 60 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Havs- och vattenmyndigheten (HaV) Göteborg
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Schema. Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 9 juli 2014

Besöksadress

Ekelundsgatan 1 40439 Göteborg
None

Postadress

Box 11930
Göteborg, 40439

Liknande jobb


adminstrativ assistent

adminstrativ assistent

15 juni 2024

Projektkoordinator kompetensförsörjning, Socialförvaltningen centrum

Projektkoordinator kompetensförsörjning, Socialförvaltningen centrum

14 juni 2024