Vill du arbeta som socialsekreterare med goda förutsättning? Kom till vuxen

Vill du arbeta som socialsekreterare med goda förutsättning? Kom till vuxen

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Vuxenenheten är en renodlad myndighetsgrupp som arbetar med bistånd för personer över 18 år. Enheten består av ett mottag och två utredningsgrupper, varvid den ena är inriktad för målgruppen unga vuxna och handlägger bistånd för personer 18-25 år och den andra gruppen handlägger bistånd från 26 år. Enheten har idag åtta anställda socialsekreterare och en socialadministratör. Arbetet leds och fördelas av en 1:e socialsekreterare samt en enhetschef.

Vi söker nu två nya kollegor, en tillsvidare och en vikarie under ett år på grund av tjänstledighet för studier.

ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå av utredningsarbete enligt SoL och LVM/LVU, nationella riktlinjer och övriga styrdokument, uppföljning av behandlingsinsatser med tillhörande beslut samt råd och stöd. I utredningsarbetet använder vi huvudsakligen ASI och FREDA som metod.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med en rimlig arbetsbelastning och stöd via socialadministratör som avlastar med administrativa uppgifter, vilket skapar goda förutsättningar för ett professionellt och kvalitativt arbete. Socialsekreterarna har också regelbunden extern handledning, metodhandledning varje vecka, tillgång till en nära arbetsledning, möjlighet till distansarbete, nyttja flextid och friskvårdsbidrag. Som nyanställd får du självklart en egen anpassad introduktion.

Vi söker dig som drivs av att samverka och bygga lösningar tillsammans med den enskilde och utifrån dennes behov. Du har en kreativ förmåga och engageras av utvecklingsarbete. Du värdesätter samverkan med såväl externa som interna parter och har förmågan att se till hela individ- och familjeomsorgens verksamhet som en del i framgångsarbetet. Du har en människosyn som ser potential och utveckling som en möjlighet hos människor vi möter och ser delaktighet hos den enskilde som en självklarhet i arbetet vi utför.

KVALIFIKATIONER
- Vi söker dig som är utbildad socionom eller har en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

- Erfarenhet av arbete med missbruk, samsjuklighet, våld i nära relation, myndighetsutövning, dokumentationssystemet Treserva, MI- och ASI-utbildning är meriterande.

- Du behärskar till fullo svenska i tal och skrift och har goda kunskaper i handläggning och dokumentation samt gällande lagstiftning.

- Du har god förmåga att kunna arbeta självständigt och göra bedömningar utifrån de individuella behoven.

- Med tanke på arbetsgruppens storlek kommer vikt fästas vid dina personliga egenskaper. Du förväntas ha en god förmåga att kunna samarbeta såväl internt som externt.

- Du förväntas ha en god förmåga att se din egen roll i en politiskt styrd organisation och förstå komplexa sammanhang.

ÖVRIGT
Vi har avsatt tid för intervjuer förmiddag den 24 och 25 april.

Vi begär alltid utdrag från polisens belastningsregister vid nyanställningar, du beställer det enklast via polisens egen hemsida. Utdraget ska lämnas in i oöppnat kuvert inför anställning tillsammans med examensintyg.

Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pia Walterson, enhetschef
0737-73 11 79
Ann-Marie Andreae, 1:e socialsekreterare
0704-32 07 31
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00
Irene Blomqvist, verksamhetschef, IFO
0303-37 11 11
Anna Petersson, rekryteringskonsult på PS Partne
0761-71 76 45
Sven Boge, tf enhetschef
0303-37 12 30
Ann-Kristin Forslund, biståndschef
0303-33 04 21
Helena Nyman, biståndshandläggare
0303-33 03 81
Anne-Marie Blixt, enhetschef
0737-73 11 79
Camilla Båstedt, 1:e socialsekreterare
0303-33 07 31

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ale kommun, IFO
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2023
  • Ansök senast: 20 april 2023

Besöksadress

Ledetvägen 6 ALAFORS
None

Postadress

Ledetvägen 6
Alafors, 44980

Liknande jobb


Socialsekreterare, metodstödjare – inriktning HVB

Socialsekreterare, metodstödjare – inriktning HVB

6 maj 2024

Socialsekreterare – vuxenenheten

Socialsekreterare – vuxenenheten

3 maj 2024

Socialsekreterare barn och familj

Socialsekreterare barn och familj

3 maj 2024