Vill du bli vår nya Samordnare på stödboende Talgoxen?

Arbetsbeskrivning

Enheten för sociala insatser (ESI) är organiserad under Individ och familjeomsorgen (IFO) som ligger organisatoriskt i Sociala sektorn och tillhör socialnämnden. IFO består av fyra enheter, där ESI är en av dem.

ESI driver tre stödboenden och två behandlingshem utifrån Insatser i egen regi. Talgoxen är ett av dessa stödboenden, ett stödboende för ungdomar 16-20 år.

Ungdomarna på Stödboendet är placerade enligt SoL och har en behovsbedömd insats.
Som Samordnare arbetar du som in- och utskrivningsansvarig för ungdomarna på Stödboendet, du handleder personalen i arbetet med ungdomarna och arbetsleder personalen i det dagliga arbetet.

Det stora målet för placeringen är att ungdomen, efter avslutad placering, ska bli självförsörjande, få en egen bostad och bra socialt liv.

Borlänge kommun värnar om alla Borlängebor vi möter i vår arbetsvardag samt våra anställda. Vi ser gärna att du som söker arbete hos oss är vaccinerad mot covid-19.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
Samordnaren finns på plats på boendet under dagtid.
Som Samordnare på stödboende Talgoxen, förestår du verksamheten och har in- och utskrivningsansvaret för alla ungdomar på boendet. Du ansvarar för att inhämta information från handläggare inför en ev. placering, för att matcha in ungdom till boendet.

Du arbetsleder och ärendehandleder personalen om 5 st medarbetare, i det dagliga arbetet och fungerar som den person som har ett paraply-perspektiv över hela verksamheten. Att involvera personalen i beslut som rör boendet ligger dig naturligt, samtidigt som du handleder dem med varm hand. Som Samordnare håller du även i medarbetarsamtalen för personalen.
Att arbeta tillsammans med personalen, för våra Borlängebor, i samverkan med myndighet ser vi som nyckeln till den trygghet vi skapar för våra ungdomar.

Samordnaren är den som lägger schemabehovet och sköter justeringen i vårt ISP-system. Du samverkar med bemanningen som tillsätter vårt vikariebehov, både vad gäller enstaka pass men även längre vikariat.
Som Samordnare är du ansiktet utåt mot myndighet, där du håller i samverkan med myndighet för att arbeta för Ett enat IFO för Borlängebon. Vi tar emot externa placeringar, vilket innebär att du sköter kontakt med extern myndighet.

Att arbeta i rollen som Samordnare innebär att vara i en bredd av arbetsuppgifter, där ingen dag är den andra lik, där du får tänka både långsiktigt men även agera här och nu. Att du är flexibel är en förutsättning, så även att du klarar av att hålla många bollar i luften samtidigt.
Du ingår i ett nätverk tillsammans med samordnarkollegor och chef men också i ledningsteamet för hela ESI.

KVALIFIKATIONER
Du är utbildad socionom eller har en utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Att du har någon form av ledarskapsutbildning ser vi som meriterande. MI är ett arbetsredskap som vi använder i det dagliga arbetet, därför ser vi gärna att du har en MI utbildning och ser det som naturligt att arbeta efter denna metod. Har du Signs of safety är även detta meriterande, då du under handledning med personal, med fördel, kan göra dragning utifrån SofS. Har du arbetat i annan utförarverksamhet eller på myndighet, ser vi det som en värdefull merit.
Du uttrycker dig väl i både skrift och i språk i det svenska språket, och du behärskar engelskan bra.

Som person är du lösningsfokuserad och har alltid Borlängebon behov i fokus. Du har en stor förmåga till struktur och kan planera både kort- och långsiktigt för att verksamheten ska nå sina mål för varje klient. Att skapa relationer till andra människor är något som ligger dig naturligt och samverkan är något du eftersträvar i varje möte med både kollegor, personal, klient och myndighet.

ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastnings och misstankeregister.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare - barn och familj vikariat

16 maj 2024

16 maj 2024