Vill du jobba extra som socialsekreterare i höst?

Vill du jobba extra som socialsekreterare i höst?

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i två verksamhetsområden: IFO (individ och familjeomsorgen) och AFE (arbetsmarknad, försörjning och etablering). Till förvaltningen hör även en administrativ stab. Denna tjänst tillhör AFE och är organiserad under Enheten för boende myndighet.

ARBETSUPPGIFTER
Som timvikarie kommer du att ingå i en engagerad och kunnig arbetsgrupp som består av nio socialsekreterare med ansvar för boende och en boendesamordnare. Arbetet leds av enhetschef som till sitt stöd har en metodhandledare.

Vi har en rimlig arbetsbelastning, ett nära metodstöd och goda förutsättningar att utföra ett rättssäkert och kvalitativt arbete. Genom vår enhet har vi nått målet med att få en samlad kompetens och bedömning i arbetet med bistånd till boende och vi är pro-aktiva i det vräkningsförebyggande arbetet.

Som socialsekreterare med ansvar för boende kommer du att möta en bred målgrupp. Du kommer att ha både korta och långvariga biståndsärenden. Vi ansvar dock inte för personer med behov av behandling av missbruk, omfattande psykiatriska problem eller kriminalitet.

Du kommer i din yrkesroll både ha en utredande och myndighetsutövande roll men samtidigt ha en rådgivande och uppsökande funktion i det vräkningsförebyggande arbetet. Du utreder och fattar beslut om rätten till bistånd till boende, följer upp det beviljade biståndet och omprövar rätten till fortsatt bistånd. Du placerar dels inom ramavtal för boende med stöd men handlägger även ekonomiskt bistånd till de personer som befinner sig i strukturell hemlöshet.

Du arbetar aktivt med processer, upprättar handlingsplaner och uppdrag. Du stöttar individen mot självständighet. Till stöd i ditt arbete kommer du ha en utförarorganisation bestående av kontraktsuppföljare, bo-sök och boendeplanering, och servicekontor för nyanlända som arbetar på uppdrag av dig.

Intern och extern samverkan är en stor del av ditt arbete. Hit hör t.ex. extern samverkan med hyresvärdar, kronofogde och migrationsverket.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller socionomstuderande (har godkänt i socialrätt). Det är meriterande om du har tidigare arbetslivs- eller praktikerfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst. Du ska vara intresserad av boendefrågor.

Du är en strukturerad och lösningsfokuserad person med vilja och förmåga att självständigt organisera ditt arbete. Du har en god analytisk förmåga. Du är samtidigt lyhörd och har ett professionellt förhållningssätt med uppdraget och brukaren i fokus.

Eftersom samverkan är en viktig del vill vi att du har ett helhetsperspektiv och är duktig på att skapa och upprätthålla goda relationer med andra samarbetspartners. Du är van vid att dokumentera samt har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet att arbeta i datastödsystemet Treserva.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi sitter i kontorslokaler där du kommer att dela kontorsrum med kollega. Vi har besöksrum samlat på bottenplan med närhet till reception och väntrum. Vi jobbar till kl. 16.30 på måndagar onsdagar, har kvällsöppet på torsdagar till kl. 18.00 och stänger kl. 15.00 på fredagar.

Du behöver kunna arbeta på eftermiddagar och fram till kontorets stängningstid. Vi tänker att detta vikariat passar för dig som vill arbeta extra 1 3 tillfällen per vecka.

Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden.

Välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26

Sammanfattning

Besöksadress

Södra Ågatan 4 A-B 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb