Webbansvarig kommunikatör

Webbansvarig kommunikatör

Arbetsbeskrivning

Kommunikationsenheten ansvarar för den centrala kommunikationen i kommunen. Där ingår det mesta från strategisk kommunikationsplanering till produktion av nyheter, innehåll, kampanjer och kriskommunikation. I uppdraget ingår att bidra till att invånarna lätt kan ta till sig information om de tjänster och den service som Lerums kommun har. Där har webbansvarig kommunikatör en viktig roll.



ARBETSUPPGIFTER
Som webbansvarig kommunikatör har du användarperspektivet i fokus och vill vara med och utveckla Lerums kommuns digitala kommunikation. Du har ansvar för innehåll, design, optimering, struktur och navigering på kommunens externa webbplats lerum.se och på kommunens intranät. Du ansvarar för uppföljning och analys av beteende med kringliggande system och tjänster, med löpande utveckling och optimering av användarupplevelsen utifrån det. Du ansvarar för utveckling och implementering av nya system i samverkan med webbmaster på IT-enheten. Du är med och testar och godkänner driftsättningar, i samverkan med webbmaster på IT-enheten.

I arbetet ingår kontakter med leverantörer och IT-avdelning, insatser och planering av arbetet framåt. I arbetet ingår också att fortlöpande utbilda och leda redaktörer i deras arbete med att arbeta med innehåll till kommunens externa webbplats och på kommunens intranät.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning som kommunikatör eller inom webb eller som genom arbete och erfarenhet har kunskap som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har förståelse för webbens teknik som html, Javascript och API:er och är en van användare av CMS-verktyg. I ditt arbete ingår att kvalitets- och driftsäkra webbplatserna med fokus på kundernas behov och säkerställa att tillgänglighetskraven följs.

Du har god språklig förmåga och kan paketera passande budskap i olika kanaler. Du har kunskap om hur innehåll tillgänglighetsanpassas för att uppfylla rådande lagkrav. Vi ser gärna att du har erfarenhet av SEO-optimering.

Vi arbetar i Sitevision, Office 365, Teams och programmen i Adobe Creative Cloud (InDesign, Photoshop och Illustrator). Du bör ha erfarenhet av samtliga program.

Du är självgående och har förmåga att planera och driva arbetet framåt. Du har förmåga att göra egna avvägningar och prioriteringar. Samtidigt trivs du att jobba i team och är lyhörd.

Det underlättar om du har erfarenhet av att jobba inom en politiskt styrd organisation.

ÖVRIGT
Vi kommer att påbörja urvalet av sökande under annonseringstiden, så sök redan idag. Tillsättning omgående.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Kommunikationsenheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 april 2021
  • Ansök senast: 28 april 2021

Liknande jobb


17 januari 2024

15 januari 2024

Content & Communications Manager

Content & Communications Manager

15 januari 2024