Webbstrateg med fokus på krav och testning

Arbetsbeskrivning

Nu finns chansen för dig som vill bidra till och leda utvecklingen av Socialstyrelsens webbplatser och därmed skapa nytta för våra målgrupper.

Om tjänsten

I rollen som webbstrateg på webbenheten inom kommunikationsavdelningen har du en samordnande roll med primärt fokus på kravhantering och testledning i samband med sprintutveckling. Du är en viktig kugge i arbetet med att utveckla myndighetens webbplatser utifrån målgruppernas behov och verksamhetsnytta. Du är delaktig i att samla in verksamhetens behov, för att sedan omsätta dem till krav, tillsammans med kollegor på webbenheten. I samarbete med it-enheten och externa utvecklare hjälper du till att driva fram kraven genom en agil process, till färdiga webblösningar. Som förvaltningsproduktansvarig för krav och testning ansvarar du också, tillsammans med förvaltningsledare, för att kontinuerligt arbeta med förbättringar av stöddokument, processer och arbetssätt.

I ditt uppdrag ingår att hantera löpande arbetsuppgifter i Optimizely admin och att vid behov stödja projektledare när det gäller kravarbete och att ta fram testfall m.m. Du arbetar också med Socialstyrelsens designsystem och utvecklingsbehov relaterade till detta. Du hjälper till att hitta synergier och effektåtervinning mellan olika pågående projekt och arbetar nära innehållsstrateg och förvaltningsledare.

Ditt kollegor på webbenheten, består av webbredaktörer, som jobbar med innehållet på våra webbplatser, webbstrateger som projektleder och deltar som experter i olika utvecklingsuppdrag samt en förvaltningsledare som samordnar utveckling och förvaltning av våra webbplatser och webbtjänster. Ditt arbete sker även i nära samarbete med verksamheten.

Om dig

För att lyckas i rollen som webbstrateg är det viktigt att du jobbar strukturerat och lösningsfokuserat med fokus på nyttan för helheten. Du är bekväm med att både arbeta självständigt och i nära samarbete med andra. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• eftergymnasial utbildning med inriktning mot webb och kommunikation, alternativt annan utbildningsbakgrund som är relevant för tjänsten
• minst två års erfarenhet av behovsdriven utveckling av webb inklusive kravhantering och testledning
• erfarenhet av projektledning
• erfarenhet av Optimizely/Episerver på administratörsnivå
• erfarenhet av leverantörsstyrning

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av JIRA, Confluence, Azure Devops och Sharepoint
• erfarenhet av agila arbetssätt för utveckling.
• erfarenhet av att arbeta med och inom ett designsystem
• erfarenhet av UX-arbete
• erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av inköp av tjänster inom ramen för LOU

Bra att veta 

Välkommen med din ansökan senast den 1 mars 2023. 

Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på sex månader. Placeringen är på webbenheten inom kommunikationsavdelningen i Stockholm. Din tjänstetitel är webbstrateg.

I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökande. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, distansarbete, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Fredrik Berg. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Emily Wadman. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075‑247 30 00. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den personalspecialist som finns angiven i annonsen, så får du hjälp med hanteringen av din ansökan.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom
samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för
att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 februari 2023
  • Ansök senast: 1 mars 2023

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


17 januari 2024

15 januari 2024

Content & Communications Manager

Content & Communications Manager

15 januari 2024