Ydre kommun söker HR-strateg

Arbetsbeskrivning

Vill du kunna påverka och göra skillnad i en liten och annorlunda kommun? Vill du ha möjlighet att arbeta brett och använda hela din yrkeskompetens inom HR-området? Tror du, liksom vi, att organisationer utvecklas genom sin personal?

Vi kan då erbjuda dig ett meningsfullt, utmanande och roligt arbete som HR-strateg. Du kommer mötas av en välkomnande arbetsmiljö, korta beslutsvägar och en kommun där livskvalitet står i fokus.

Som HR-strateg ansvarar du, tillsammans med övriga HR-teamet, för att driva det strategiska personalarbetet. Samtidigt får du även möjlighet att arbeta operativt ute i organisationen.

Vi är många runt omkring som kommer stödja dig i ditt uppdrag. Du kommer arbeta tillsammans i ett HR-team med en HR-konsult med ansvar för kompetensförsörjning och en handläggare som främst arbetar med våra HR-system. Under en övergångsperiod kommer avgående HR-strateg finnas tillgänglig på deltid. I din närhet finns även kommunens kommunikationsstrateg, för att hjälpa till med att nå ut med HR-teamets budskap. Utöver det är det cirka 30 andra medarbetare på kommunkontoret som vill att du ska lyckas.

Kommunens litenhet skapar utmaningar, men också stora möjligheter för varje medarbetare att utvecklas inom nya områden. Närheten är stor till både engagerade medborgare och politiker, och vägen är kort från idé till beslut. Vi tror på dialog och det är så vi vill driva kommunen framåt. Du är direkt underställd kommunchefen och rapporterar direkt till denne i personalstrategiska frågor. Som HR-strateg har du en självklar plats i kommunens ledningsgrupp. 

Dina arbetsuppgifter
Som HR-strateg i den lilla kommunen, kommer du arbeta strategiskt men även operativt arbeta med vardagens HR-händelser. Det innebär att din vardag till exempel både kan innehålla arbete med kommunens arbetsmiljöpolicy, för att senare på dagen stötta en chef med en rehabiliteringsutredning.

I din roll förväntas du omvärldsbevaka utvecklingen inom HR-området och tillsammans med det övriga HR-teamet driver du det arbetet framåt.

I ditt uppdrag kommer du ansvara för det arbetsrättsliga området, vilket innebär tolkningar av lag och avtal inom personalområdet, förhandlingar, kontakt med de fackliga organisationerna samt att du har mandat att teckna och säga upp kollektivavtal. Du kommer ha det övergripande ansvaret för den årliga löneöversynen och även hålla i arbetet med lönekartläggningen som i nuläget sköts tillsammans med ett företag i branschen.

Du kommer även ha ansvar att vara drivande i kommunens arbetsmiljöarbete. Vilket innebär att du strategisk håller i årsplaneringen för arbetsmiljöarbetet och genomför årlig medarbetarundersökning tillsammans med extern partner. Som sekreterare i den centrala samverkansgruppen är det du som initierar och håller i ärenden som ska upp till samverkan.

Du agerar bollplank för kommunens chefer i frågor såsom arbetsrättslig vägledning, lönebildning och arbetsmiljö. Du stödjer chefer vid till exempel rehabutredningar och andra typer av individärenden. Tillsammans med övriga teamet kompetensutvecklar du cheferna i personalfrågor och stärker dem i sitt ledarskap.

Din kompetens
Vi söker dig som har personalvetarexamen eller annan högskoleutbildning som vi bedömer motsvarande. Du behöver ha erfarenhet av att ha arbetat brett med HR-frågor tidigare och gärna inom kommunal verksamhet. God förhandlingsvana och goda kunskaper inom såväl arbetsrätt och arbetsmiljö är också ett krav.

Arbetsuppgifterna är omväxlande och innebär att både stödja ledningen i det strategiska arbetet och arbeta operativt som ett stöd till chefer. För att lyckas i det arbetet behöver du kan ha en helhetssyn, vara initiativtagande och agera utifrån vad som är bäst för kommunen. För att kunna arbeta självständigt och emellanåt hantera de lite svårare samtalen behöver du vara trygg i dig själv och har ett konsultativt förhållningssätt. Du kommer att ha många kontaktytor varför du är en självklar kommunikatör i både tal och skrift och har lätt för att skapa förtroende. Du tror, liksom vi, att allting går att förbättra och älskar därför problemlösning och att utveckla verksamheten.

Samarbetsvilja, tålmodighet och en dos humor hjälper oss att utvecklas tillsammans.

Övriga krav
B-körkort, flytande svenska i tal och skrift, och mycket god datavana.

Mer information om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag är: 2023-02-12

Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta oss.

Charlotte Gremar-Engdahl, Kommunchef, charlotte.gremar-engdahl@ydre.se, 0381- 66 12 13 eller Oscar Lätth, HR-konsult, oscar.latth@ydre.se 070-26 97 619

Varmt välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev via länken.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Vi vill att det ska finnas människor med olika kön, etnisk och kulturell bakgrund och olika åldrar på alla nivåer i organisationen, eftersom det främjar utveckling och förnyelse. Ydre kommun välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Vi undanber oss kontakt med annonssäljare, samt säljare av rekryteringstjänster.

Om Ydre
Kommunkontoret ligger i Sveriges minsta centralort Österbymo i storslagna Ydre i södra Östergötland. Här bor cirka 3 700 invånare året runt och sommartid blir vi betydligt fler.

YDRE - Östergötlands hemlighet
I södra Östergötland djupt inne i skogarna, på gränsen till Småland, finns det en liten kommun som heter Ydre. Många vet inte ens om att platsen existerar. Men har man en gång besökt bygden, sett dess trolska natur, lyssnat på tystnaden, doppat tån i Sommens klara vatten, vädrat näsborrarna i den friska luften, smakat på den lokala maten och lärt känna en Ydrebo, då vet man att man har upptäckt något speciellt – en hemlig skatt. Det är därför platsen marknadsförs som genom en viskning, i förtroende, för att just du ska få ta del av skatten. Så lyssna noga, för när du hör ordet livskvalitet viskas i din omgivning då vet du att målet är nära.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pär Fransson, Kommunchef
070-548 67 12
Lars Andreasson, Rektor
0730967044
Elsie Johansson, Tf Barn- och utbildningschef
0381-661269
Svante Sigurdsson, bitr. rektor
0706689602
Elsie Johansson, Tf Barn- och utbildningschef
0381-661269
Elsie Johansson, Tf Barn- och utbildningschef
070-2547315
Lars Andreasson, Tf Rektor
073-0967044
Susanne Lindström, Förskolechef
0381-66 12 86
Helena Bergquist, Bitr förskolechef
0381-661251
Lars Andreasson, Rektor
0730967044

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ydre kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 januari 2023
  • Ansök senast: 12 februari 2023

Besöksadress

Hagagatan 12
None

Postadress

Torget 6
Österbymo, 57060

Liknande jobb


Avtalsspecialist

Avtalsspecialist

26 april 2024

26 april 2024

HR-generalist

HR-generalist

26 april 2024

HR Business Partner för långsiktigt uppdrag

HR Business Partner för långsiktigt uppdrag

26 april 2024