Administrativ chef med HR-ansvar till SiS ungdomshem Långanäs

Administrativ chef med HR-ansvar till SiS ungdomshem Långanäs

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Har du arbetat några år inom operativt HR-arbete och är sugen på att ta nästa steg i karriären? Då kan Långanäs och SiS vara något för dig! Som administrativ chef hos oss kommer du arbeta med att ge det professionella och verksamhetsnära HR-stöd som institutionens chefer behöver för att lyckas i sina uppdrag. Arbetsuppgifterna omfattar hela HR-området, vilket bland annat innebär stöd till cheferna i arbetsrätt och avtalsfrågor, arbetsmiljö, rehabilitering, individärenden, kompetensförsörjning och samverkan.

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en tuff och spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Långanäs tar emot icke skolpliktiga flickor och pojkar med psykosocial problematik, kriminalitet och missbruk.

Ansvarsområden
Tyngdpunkten i denna tjänst ligger på operativt HR-arbete, men du kommer även att ha visst inslag av strategiska uppdrag. I arbetsuppgifterna ingår även lönesättning av nyanställd personal, löneöversynsarbete samt förhandlingar. Arbetet innebär många kontaktytor och förutsätter ett brett samarbete där du skapar ett förtroendefullt samverkansklimat med institutionens chefer och fackliga organisationer. Du har en given plats i institutionens ledningsgrupp där du förväntas att ta en aktiv roll för att driva HR-frågorna och göra dem till en viktig del i verksamheten. Rollen som administrativ chef är det också viktigt att vara lyhörd gentemot verksamhetens behov och utmaningar och tillsammans med ledningsgrupperna driva de frågor som är viktigast att fokusera på. I uppdraget ingår även personal- och arbetsmiljöansvar för en grupp på fem medarbetare inom området HR, ekonomi, säkerhet och vaktmästeri. Då vi är få medarbetare som är specialister inom sitt område lägger vi stor vikt vid att ha ett stöttande och prestigelöst klimat där vi bryr oss om och hjälper varandra.

Kvalifikationer
För att klara uppdraget krävs att du som söker har högskoleutbildning inom personal och arbetsvetenskap tillsammans med några års arbete inom operativt HR-arbete. Du har också goda kunskaper inom gällande lagstiftning och goda kunskaper i det svenska språket. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av offentlig förvaltning, men det är inget krav. Då du kommer vara ensam i din HR-roll på institutionen krävs att du är självgående och gillar operativt HR-arbete. Samarbetsytorna inom HR är dock stora. De flesta HR-processer finns väl dokumenterade och det finns HR-kollegor på andra institutioner och på huvudkontoret där du kan få hjälp och stöd i ärenden där du behöver hitta alternativa infallsvinklar. Vi ser också gärna att du har intresse för att skapa effektiva, hållbara och verksamhetsnära HR-rutiner som skapar ett mervärde för organisationen.

Du som söker är lugn, stabil och kontrollerad även under stress genom att behålla ett realistiskt perspektiv och fokusera på rätt saker. Att ha en positiv attityd till arbetet faller sig naturligt för dig och du handlar i enlighet med fattade beslut, mål och riktlinjer. Du är också en person som tar ansvar genom att strukturera ditt arbete och driva de processer som ligger inom ditt ansvarsområde samtidigt som du leder, motiverar, skapar engagemang och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Vidare är du en individ som gillar att samarbeta, skapa kontakter och underhålla relationer. Du har också förmågan att sätta dig in i någon annans perspektiv utan att ta över personens känslor, samtidigt som du lyssnar, har en tydlig kommunikation och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Vi tror också att du som söker är mån om att skilja på personligt och professionellt och du är mån om att lyfta ärenden i rätt forum och att ta upp kritik i korrekta sammanhang. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

Ansökan
Anställningsformen är tillsvidareanställning och omfattningen är heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
I denna rekrytering samarbetar SiS med Randstad. Vid frågor gällande rekryteringsprocessen vänligen återkom till rekryteringskonsult Jenny Gillard på e-post jenny.gillard@randstad.se eller Amanda Johansson på e-post amanda.johansson@randstad.se

Sista ansökan för tjänsten är 2022-09-04.

SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. Intervjuerna kommer att ske löpande under rekryteringsprocessen. 

Om företaget
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en tuff och spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Långanäs tar emot icke skolpliktiga flickor och pojkar med psykosocial problematik, kriminalitet och missbruk.

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniella Petersen

Cecilia Mannheimer

Emelie Özgun

Pontus Adolfsson

Konsultchef Katja Löfström

Maria Johansson

Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom

Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Randstad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 augusti 2022
  • Ansök senast: 4 september 2022

Besöksadress

Ringvägen 100
None

Postadress

Ringvägen 100
Stockholm, 11860

Liknande jobb


HR-chef till Ulricehamns kommun

HR-chef till Ulricehamns kommun

8 september 2023

HR-ansvarig till Maskinia

HR-ansvarig till Maskinia

7 september 2023

Personalchef

Personalchef

6 september 2023

Biträdande personalchef

Biträdande personalchef

6 september 2023