Arbetsgivarverket söker arkivarie

Arbetsgivarverket söker arkivarie

Arbetsbeskrivning

Har du ett par års erfarenhet av arbete som arkivarie och söker en möjlighet att självständigt få hålla ihop en mindre myndighets informationshantering, arkivvård och diarieföring? Sök då denna arkivarietjänst och arbeta tillsammans med oss för att stödja och samordna den statliga arbetsgivarpolitiken.

Om enheten
Som arkivarie är du placerad i staben och rapporterar direkt till stabschefen som även är din närmaste personalansvariga chef. Staben ansvarar för den övergripande samordningen av myndighetens administrativa verksamhet och här jobbar du tillsammans med kollegor som ansvarar för verksjuridik, säkerhet, intern verksamhetsutveckling, ekonomi, IT, arkiv/registratur, HR, reception och intern service.

Dina arbetsuppgifter
Som arkivarie får du ansvar för Arbetsgivarverkets arkiv och registratur. Du förvaltar och utvecklar självständigt våra interna processer och rutiner för arkivering och diarieföring. Du arbetar för att det ska vara lätt att göra rätt för dina kollegor som du löpande ger stöd och råd till i arkiv- och diarieföringsfrågor. Du säkerställer att vi tillämpar Riksarkivets gallringsföreskrifter, utreder gallring och inventerar informationsflöden och stödjer så långt det är möjligt ett effektivt modernt arbetssätt genom digital informationshantering. Som systemförvaltare för diarieföringssystemet är du vår beställare och kravställare gentemot leverantör, och under våren kommer du få ansvara för införandet av vårt nya diarieföringssystem W3D3 som vi precis har upphandlat. Andra saker vi jobbar med just nu där du kan få en viktig roll och möjlighet att bidra är systemstöd för möjlighet till digitala underskrifter och signaturer. 

Det löpande arbetet i registraturen med registrering av inkomna handlingar är en liten del av tjänsten och delas med andra medarbetare. Arbetsgivarverket registrerar ungefär 1000 ärenden per år i diarieföringssystemet och våra medarbetare sköter merparten av registreringen. Du ansvarar dock för att internutbilda medarbetare i diarieföring och guida dem i hur de ska använda diariesystemet som ett stöd i arbetet som arbetsgivarorganisation samtidigt som vi uppfyller de krav som ställs på oss som förvaltningsmyndighet. 

Som myndighetens enda arkivarie får du förtroendet att vara Arbetsgivarverkets kontakt i dialogerna med Riksarkivet. Beroende på intresse och erfarenhet har du stora möjligheter att själv bredda tjänsten och få möjlighet att jobba med andra spännande förvaltnings-och utvecklingsfrågor i nära samverkan med till exempel verksjurist/dataskyddsombud och it-ansvarig.

Dina kvalifikationer och egenskaper
Du som söker har arbetat minst två år som arkivarie och har högskoleutbildning med minst 60 högskolepoäng i arkivvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver också ha erfarenhet av verksamhetsbaserad/processorienterad arkivredovisning, erfarenhet av systemförvaltning för något diarieföringssystem och goda IT-kunskaper och intresse för moderna tekniska lösningar.

Om du utöver detta också har erfarenhet av arbete med informationssäkerhet, god kunskap om GDPR, erfarenhet av arbete med digital arkivering eller erfarenhet av arbete som registrator är det meriterande. 

Som person behöver du ha god kommunikativ förmåga i både tal och skrift, detta för att på bästa sätt kunna stödja dina kollegor inom det expertområde som du företräder. Vi tror också att du är nytänkande, utvecklingsinriktad och vill ligga i framkant inom ditt område och bidra till stabens samlade uppdrag.

Om anställningen
Vi erbjuder en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader.

Innan beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras.

I denna rekrytering kommer tester att användas.

Arbetsgivarverkets värdegrund utgår från att medarbetarna är professionella och engagerade. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Arbetsgivarverket finns på Mäster Samuelsgatan 60 i Stockholm. Läs mer om Arbetsgivarverket och vårt uppdrag på vår webb.

Är du intresserad?
Har du frågor och vill veta mer om uppdraget, kontakta stabschefen Ulrika Atterfors via ulrika.atterfors@arbetsgivarverket.se eller HR-Specialist Josefine Sjöström Järvinen på josefine.SjostromJarvinen@arbetsgivarverket.se. Du når oss också via Arbetsgivarverkets växel på telefonnummer 08-700 13 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 23 januari 2023.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av uppdraget men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 240 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för cirka 285 000 anställda.

Kontaktpersoner på detta företaget

HR-specialist Åsa Kälvegård
08-700 13 00
Chef Stödprocessen Helene Bryskhe
08-700 13 00
Gruppledare Camilla Stenemyr
08-700 13 00
Konsult Skill Annika Elfvingsson
013-473 81 63
Förhandlingschef Monica Dahlbom
08-700 13 00
Förhandlare Anders Stålsby
08-700 13 00
Förhandlare Åsa Krook
08-700 13 00
Utredare/Statistiker Malin Sundeby
08-700 13 00
Utredare/Statistiker Love Lundell
08-700 13 00
Chefsrekryteringskonsult Experis Anna Arborelius
072-537 50 11

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsgivarverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 januari 2023
  • Ansök senast: 23 januari 2023

Besöksadress

Kungsgatan 12-14
None

Postadress

Box 3267
STOCKHOLM, 10365

Liknande jobb


E-arkivarie

E-arkivarie

6 februari 2024

E-arkivarie Österåkers kommun

E-arkivarie Österåkers kommun

30 januari 2024

Arkivarie vikariat

Arkivarie vikariat

25 januari 2024

Administratör sökes

Administratör sökes

1 december 2023