Arkivarie med erfarenhet av digitala processer

Arbetsbeskrivning

Om oss
Kanslienheten är en av enheterna vid den administrativa avdelningen inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Enheten svarar för förvaltningens registratur, arkiv och administrationen till den politiska organisationen, d.v.s. till vårdens kunskapsstyrningsnämnd samt hälso- och sjukvårdsnämnden med tillhörande utskott, råd och beredningar. På enheten arbetar 19 personer varav en medarbetare i rollen som arkivarie. Vi står inför ett spännande skede med utveckling av våra interna processer, implementering av en ny modell för informationsredovisning samt en kommande samlokalisering av de centrala förvaltningarna. Vill du vara med i vårt arbete?
Om tjänsten
Du kommer tillsammans med dina kollegor att ansvara för att utveckla, modernisera samt implementera arbetssätten inom arkivområdet bland annat med avseende på verksamhetsbaserad informationsredovisning. Vi söker dig som vill driva förändringsarbete inom arbetsområdet och som tycker om att skriva. Det kan handla om att utarbeta strategier inom informationshantering till exempel med avseende på digitala processer, informationssäkerhet och e-arkiv, liksom att arbeta med att ordna och förteckna vårt arkiv, vägleda förvaltningens medarbetare i frågor som ska samrådas med den centrala arkivorganisationen liksom sköta leveranser till densamma. I arbetet ingår också att delta i arbetet med att utforma riktlinjer och rutiner, utveckla standardiserade arbetssätt och säkerställa kompetensutveckling för förvaltningens medarbetare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom till exempel arkivvetenskap, informatik eller motsvarande samt har erfarenhet av arkivering av allmänna handlingar, gärna inom region eller kommun. Vidare har du goda färdigheter i arkiveringssystem, dokument- och ärendehanteringssystem liksom Microsoft Office. Kunskaper om kommunallag, förvaltningslag samt offentlighet- och sekretess är ett krav.
Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet med så väl  verksamhetsbaserad informationsredovisning som enligt allmänna arkivschemat är en merit. Eftersom förvaltningen arbetar med ständiga förbättringar ser vi gärna att du har erfarenhet och intresse för utvecklingsarbete kopplat till arkivområdet samt erfarenhet av att utveckla arbetssätt och utforma rutiner och riktlinjer inom arbetsområdet, gärna i projektform. Meriterande är också erfarenhet av att driva och leda projekt eller arbete i projektliknande form.
Personliga egenskaper
Som person är du strukturerad, noggrann och har god administrativ förmåga. Du vill driva förändringsarbete inom ditt arbetsområde och trivs i strukturerade verksamheter där du får arbeta efter rutiner, riktlinjer och regler. Du är också serviceinriktad, lösningsfokuserad och ansvarsfull. Du har vidare god förmåga att samarbeta, men också disciplin att arbeta självständigt och resultatorienterat.
Du är tydlig i din kommunikation och har god förmåga att utrycka dig korrekt i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder en roll med intressanta och viktiga arbetsuppgifter och ser fram emot din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022