OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Örebro är Sveriges sjunde största kommun och har cirka 140 000 invånare med 150 olika nationaliteter. Örebro kommun är utsedd till Sveriges Kvalitetskommun 2013.Ref.nr: Ks 227/2014
Stadsarkivet tillhör kommunledningskontorets kansliavdelning. Enheten består av stadsarkivarie, fem arkivarier och en arkivassistent. Vi är en engagerad arbetsgrupp som verkar kommunövergripande med service till både kommunala förvaltningar och allmänheten.
Stadsarkivet är Örebro kommuns centralarkiv. På arkivmyndigheten kommunstyrelsens uppdrag arbetar vi med tillsyn, råd och utbildning hos övriga kommunala myndigheter och bolag. I Örebro kommun har vi en kommungemensam arkiveringsplan som fortlöpande uppgraderas av stadsarkivet och beslutas av arkivmyndigheten. Vi vårdar, tillhandahåller och tillgängliggör såväl analoga som digitala bevarandehandlingar. Därutöver handläggs ca 1200 ärenden per år från både myndigheter och allmänhet.
Arkivets bestånd innehåller såväl historiska som nutida digitala arkiv. Örebro stadsarkiv arbetar sedan många år aktivt med digital arkivering. Att digitalt tillgängliggöra arkivmaterialet är en prioriterad uppgift.
Stadsarkivets tjänsterum, forskarsal, expedition och depåer är belägna i historiska lokaler i f.d regemente.
Arbetsbeskrivning
Tjänstens fokus är e-arkiv och arkivering av digitala system. Arbetet innebär att du arbetar självständigt och med andra arkivarier samt annan förvaltningspersonal inom kommunala verksamheter.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- ge råd och stöd till kommunens verksamheter vid upphandling, löpande drift och avslut av system samt vara drivande i fråga om elektronisk arkivhantering
- leveransmottagning och leveranskontroller gällande digitala leveranser till centralarkivet
- aktivt delta i införande av e-arkiv
- delta i projekt och utvecklingsarbete med kunskaper om regelverket kring elektronisk arkivhantering
- handlägga ärenden rörande arkiv- och dokumenthantering
Kompetenskrav
- Akademisk examen i arkivvetenskap och/eller systemvetenskap.
- Dokumenterad erfarenhet av elektronisk arkivhantering.
- Några års erfarenhet inom yrkesområdet.
Du ska vara noggrann, strukturerad och drivande för att uppnå uppsatta mål. Du är initiativrik och intresserad av att arbeta med utvecklings- och förändringsarbete. Du är utåtriktad, pedagogisk och har lätt för att samarbeta. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
- Goda kunskaper om aktuella standarder inom arkiv- och dokumenthantering
- Erfarenhet av e-arkivprodukter
Anställningens omfattning
Tillsvidareanställning 100%, tillträde enligt överenkommelse.
Facklig information
Vision: Jan Andersson, 019-21 12 02
SACO: Carina Laurin Stensson, 019-21 30 96
Ansökan
Örebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är 2014-03-20.
Rekryteringen kommer att ske löpande. Välkommen med din ansökan så snart som möjligt.
Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67