Arkivarie sökes till Rättsavdelningen i Uppsala

Arbetsbeskrivning

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare, varav ca 60 finns inom region Mitt. Vi ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Informationsförvaltning har ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter. Vidare ansvarar enheten för registerutdrag, nationell skanning och expediering samt registervård av misstankeregistret och belastningsregistret.

ARBETSUPPGIFTER
Nu behöver informationsförvaltningen till Rättsenheten Mitt förstärkas med ytterligare en engagerad och medarbetare! Vi söker dig som är utbildad arkivarie, som kan arbeta självständigt och i nära samarbete med andra kollegor med att ordna och förteckna Polismyndighetens arkiv. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital, måste du vara intresserad av att hantera digital information, samt kunna ta till dig nya IT-system. Rollen kräver att du klarar av en viss fysisk ansträngning, då du exempelvis måste lyfta arkivkartonger i samband med leverans. Arbetsområdet för rollen täcker hela regionen, resor till ex. Västerås och Gävle ingår i uppdraget.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara:
• att göra gallringsutredningar och analysera ärendehantering inom olika verksamhetsområden
• att ansvara och utföra föreskriven gallring i arkivet
• att utbilda och ge råd i arkivfrågor
• att sköta in- och utsortering av handlingar
• att förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens centralarkiv
• att sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• högskoleexamen inom arkivvetenskap eller motsvarande som myndigheten bedömer relevant
• erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
• erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv med hjälp av IT-stöd
• god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen


Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av Polismyndighetens E-arkiv-hantering
• erfarenhet av att arbeta i arkivförteckningssystemen Klara och E-arkiv
• erfarenhet av sekretessprövningar inom offentlig sektor
• erfarenhet av relevanta digitala system som en arkivarie använder i sitt arbete
• erfarenhet av att hantera digitala och analoga handlingar på teknikberoende medier (t.ex. VHS-band, CD/DVD-skivor, fotografier)
• erfarenhet av arbete inom Polisen eller rättsväsendet i övrigt


För att vara framgångsrik i rollen måste du ha hög integritet, vara serviceorienterad och kan arbeta självständigt. Andra avgörande egenskaper är att du måste vara analytisk, ansvarstagande, strukturerad och har god förmåga att samarbeta med andra. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.





ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Gruppchef Dennis Hagman
010-56 77 600
Chef Stöd/Service LPO Östhammar Fredrik Andersson

Gruppchef PKC Maarit Lundgren
010-567 53 82
Lokalpolisområdeschef John Köhler
010-56 784 78
Gruppchef Charlotta Färdig
010-5676934
11414 Hans Andersson

Sektionschef Kjell Timmerholm

Gruppchef Peter Jonsson
010-5675774
Gruppchef Henrik Keventer
010-567 63 50
Gruppchef Rosita Widh
010-5675277

Sammanfattning

Besöksadress

Svartbäcksgatan 49 75003 Uppsala
None

Postadress

Box 3007
Uppsala, 75003

Liknande jobb


E-arkivarie

E-arkivarie

6 februari 2024

E-arkivarie Österåkers kommun

E-arkivarie Österåkers kommun

30 januari 2024

Arkivarie vikariat

Arkivarie vikariat

25 januari 2024

Administratör sökes

Administratör sökes

1 december 2023