Arkivarie till Stadsarkivet i Lund

Arkivarie till Stadsarkivet i Lund

Arbetsbeskrivning

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?


På kommunkontoret arbetar cirka 300 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.



Om oss
På enheten för stadsarkiv arbetar fem medarbetare.

Hos oss kommer du till en arbetsplats med engagerade och kompetenta kollegor där vi gemensamt arbetar efter Lunds kommuns vision om kunskap, innovation och öppenhet. Vi arbetar tillsammans och värnar av varandras kompetenser och erfarenheter i våra olika uppdrag och roller. Stadsarkivet är beläget i ändamålsenliga lokaler på Arkivcentrum Syd i östra Lund. 

Arbetsuppgifter
Som arkivarie vid stadsarkivet i Lund arbetar du med att förteckna arkiv, lämna ut allmänna handlingar, bedriva tillsyn och tillgängliggöra stadsarkivets samlingar. Du arbetar med att utveckla och effektivisera rutiner inom arkivverksamheten och deltar i framtagande av styrdokument, riktlinjer och andra viktiga strategiska verktyg för att sörja för en god informationshantering i de kommunala verksamheterna.

I uppdraget står du för välfungerande kommunikation, god service och stöd till förvaltningarna och andra verksamheter, i synnerhet registratorer, nämndsekreterare och verksamhetschefer. Du och dina kollegor samarbetar och samverkar med många aktörer såväl internt som externt och tillsammans driver ni arkivarbetet framåt.  

Vi söker dig som
är högskoleutbildad inom arkiv-/informationsvetenskap eller annan utbildning i kombination med adekvat erfarenhet som arbetsgivare bedömer relevant för uppdraget. Tjänsten ställer krav på att du har goda kunskaper om arkivlagen och offentlighets- och sekretesslagen.

Har du har erfarenhet av arbete som arkivarie i offentlig verksamhet är det meriterande.

För att trivas i ditt uppdrag behöver du vara självgående och du tar ansvar för dina uppgifter och  driver dina processer vidare. Du tar initiativ till utveckling och hittar lösningar på problem som uppstår. Ditt förhållningssätt är pragmatiskt och du har god förmåga att prioritera rätt under tidspress. Din samarbetsförmåga är hög och i ditt arbete skapar och vårdar du goda relationer. 

Tjänsten ställer även krav på att du har en mycket väl utvecklad kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Dina kunskaper i svenska språket är goda och du kan uttrycka dig tydligt och korrekt på svenska i tal och skrift.

Du har goda datorkunskaper generellt och specifikt inom office-paketet. 

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig en utvecklande tjänst med många samarbetsytor där du ges möjlighet att påverka såväl form som innehåll. Vi månar om varandra, vår arbetsmiljö och hälsa och vi har friskvårdsbidrag, som vi gärna ser att du nyttjar. Här kan du läsa mer om vad Lunds kommun erbjuder dig som anställd: https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare 

Övrigt
Vi kommer att hålla första urvalsintervjuer den 1, 8 och 9 juni och vi ber dig därför planera din tillgänglighet.

Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunkontoret
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 maj 2022
  • Ansök senast: 5 juni 2022

Liknande jobb


E-arkivarie

E-arkivarie

6 februari 2024

E-arkivarie Österåkers kommun

E-arkivarie Österåkers kommun

30 januari 2024

Arkivarie vikariat

Arkivarie vikariat

25 januari 2024

Administratör sökes

Administratör sökes

1 december 2023